7 vanliga SEO-misstag e-handlare gör
Konkurrensen bland webbutiker blir bara större och större för varje dag som går, samtidigt som Google ställer högre krav. Som e-handlare ligger det verkligen i tiden att jobba med det lilla extra, annars missar du kanske tåget och butiken riskerar att sluta på återvinningscentralen. Dagligen konsulterar jag webbutiker och stöter ofta på samma problem och brister […]
Konkurrensen bland webbutiker blir bara större och större för varje dag som går, samtidigt som Google ställer högre krav. Som e-handlare ligger det verkligen i tiden att jobba med det lilla extra, annars missar du kanske tåget och butiken riskerar att sluta på återvinningscentralen.
Dagligen konsulterar jag webbutiker och stöter ofta på samma problem och brister som brukar bero på okunskap hos någon part. Några av dessa problem/brister/misstag kommer jag förklara i denna artikel. Det blir både av enklare karaktär och tekniskt in på djupet.
1. Varianter av en produkt
Ofta förekommer det att man har en produkt i olika varianter, baserat på egenskaper eller utföranden. Det kan vara en divansoffa som finns med både vänster- och högerställd divan, ett löshår i olika längder eller en sax i olika färger. Varianterna gör att man vill lista dem alla som olika produkter i produktgrupper och ha unika produktsidor. Man använder samma produktbeskrivningar och det är exempelvis bara produktbild, artikelnummer, färg eller storlek som skiljer dem åt.
Det ser ofta ut såhär på grund av att det är för svårt eller tidskrävande att skriva unika produktbeskrivningar till varje produktvariant. Samtidigt som det är stor risk att drabbas av duplicerat innehåll finns det ingen jättelätt lösning på det, det krävs att plattformen sätts upp med stöd för att lösa problemet och vilket sätt man löser det på beror på olika faktorer från fall till fall. Man måste ha i åtanke att long tail och användarvänlighet/konvertering bör påverkas minimalt.
Exempel med en produktsida för alla varianter
Stadium är en webbutik där detta fenomen uppstår. Här är tre olika URL:er för samma produkt, där bara färg skiljer dem åt:
- http://www.stadium.se/klader/herrklader/trojor/137596/everest-m-adv-power-shtf12?SelectedProductUUID=fyvCROinRoEAAAE.KfIuy_fC&ColorSku=137596004&EventID=2
- http://www.stadium.se/klader/herrklader/trojor/137596/everest-m-adv-power-shtf12?SelectedProductUUID=iqXCROin6uEAAAE.FfIuy_fC&ColorSku=137596005&EventID=2
- http://www.stadium.se/klader/herrklader/trojor/137596/everest-m-adv-power-shtf12?SelectedProductUUID=.BzCROinF6IAAAE.J_Iuy_fC&ColorSku=137596006&EventID=2
Det som skiljer adresserna åt är parametern ’SelectedProductUUID’ för produktens ID och ’ColorSku’ för färg. Innehållet på sidorna är exakt samma förutom produktbilderna och givetvis uppstår duplicerat innehåll sidorna emellan. Här har dock Stadium lagt in en canonical-tagg på sidorna som pekar på http://www.stadium.se/klader/herrklader/trojor/137596/everest-m-adv-power-shtf12.
Stadium har valt att ’blå’ ska vara standardfärg på denna produkt. Inget duplicerat innehåll uppstår och det är en helt OK lösning i detta fall. Men eftersom endast en produktsida antagligen kommer bli indexerad för denna produkt bör produktens unika egenskaper framhävas i titel, description och produktbeskrivning för att long tail inte ska påverkas negativt. Hade produkten funnits i tio olika färger eller haft ännu fler valbara egenskaper går det givetvis inte skriva alla dessa i titeln men då får man prioritera eller avgöra om denna strategi är hållbar. Att bara lägga till ’finns i flera färger’ i titeln är till och med ett OK alternativ, förutsatt att content framhäver de olika egenskaperna bra.
Söker jag på ’everest adv power shtf12 orange’ hamnar Stadiums produktsida först och det fungerar fint i detta fall, även om titeln och description inte är OK.
Att använda parametrar i URL:en till produktsidan för att ställa in egenskaper, pris, produktbild m.m. som ska visas är helt OK så länge canonical används, precis som i Stadiums fall. Användaren kan då länka till en produktsida med rätt färg, storlek, utförande m.m utan att det blir fel.
Vill man ha helt unika URL:er till produktens alla varianter/utföranden får man snällt skriva unika produktbeskrivningar till var och en. Om det är värt det beror på hur många produkter det handlar om, hur kreativt man kan skriva om varje variant m.m. Jag hittade ett exempel från Zalando där man skriver unika produktbeskrivningar och har unika URL:er till produkter med olika färger:
- http://www.zalando.se/musto-eddy-sweatshirt-blatt-mu642b00t-550.html
- http://www.zalando.se/musto-eddy-sweatshirt-blatt-mu642b00t-055.html
Jag har inte testat själv men det är möjligt att man skulle kunna få det att fungera med mikrodata och egenskapen ’isSimilarTo’ i schemat Product också.
2. Kategoristruktur i URL till produktsida
Ofta placeras en produkt i flera produktgrupper av olika skäl. Problemet som kan uppstå då är om produkten får en egen produkt-URL för varje produktgrupp den är kopplad till.
Fördelen att ha hela kategoristrukturen i URL:en till produktsidan är bland annat long tail-effekt och att man alltid enkelt kan få korrekta brödsmulor men om man bara låter det vara såhär uppstår duplicerat innehåll eftersom det finns flera URL:er med exakt samma innehåll. Textalk är en e-handelsleverantör som löst detta genom att man väljer vilken kategori som är produktens primära och canonical-taggen pekar då på denna.
Sedan finns det de som hävdar att det är bättre att inte ha med kategoristrukturen eftersom produktnamnet kommer ’närmare’ roten i URL:en. Personligen tror jag inte detta har en avgörande roll i så många fall.
3. Överanvändning av interna länkar i produktboxar
Den ’box’ som visar en produkt i en produktgrupp brukar kallas produktbox, skyltfönster eller produktfönster – kärt barn har många namn. Dessa boxar brukar bestå av produktnamn, produktbild, beskrivning och läs mer/köp-knapp. Ett vanligt fel är att det renderas en länk per element i HTML-koden för detta.
Om en kategorisida listar 30 produkter innebär detta exemplet 120 interna länkar till produktsidor, 90 helt onödiga. Det är bra att ha så få interna länkar som möjligt på en sida och detta är ett exempel som ofta går att förbättra genom justeringar i HTML- och CSS-kod så att bara en länk renderas genom att hela boxen är en länk istället för varje element för sig.
4. Produktbeskrivning i produktboxar
Ett av de största misstagen många e-handlare gör på kategorisidor är att inte skriva kategoribeskrivning och bara listar produkter på dem. Dom flesta som skriver content på kategorisidor vill hålla mängden textmassa minimal för att t.ex. inte trycka ner produkter från det som syns på besökarens skärm eller för att dom inte tycker det är estetiskt tilltalande.
En smart strategi för att få in bra content på kategorisidor är att arbeta med unika produktbeskrivningar i produktboxarna.
- Sökord kan framhävas.
- Besökaren får en kort uppfattning om produkten utan att behöva gå in på produktsidan.
- Sidans totala textdensitet ökar
Denna text bör skrivas unik och inte automatiskt hämtas som en del av produktbeskrivningen som visas på produktsidan. Exemplet på bilden ovan är hämtat från iforma.se som skriver väldigt bra säljande och informerande texter i sina produktboxar.
5. Paginering
Om en produktgrupp innehåller väldigt många produkter brukar produkterna ofta delas upp i flera sidor, så kallad paginering.
Samma kategoritext och titel upprepas på alla sidor och det enda som skiljer sidorna emellan är produkterna. Risken är stor att likheten mellan sidorna skapar duplicering om sökmotorerna inte förstår strukturen.
Delas produkter i kategorisidor in med paginering kan man använda <link>-taggar (mikrodata) med direktiv till sökmotorerna om sidorna. Detta är dock bara ett direktiv och inte garanterat att det fungerar fullt ut. Ett annat alternativ, som jag personligen gillar bättre, är att skapa en länk till varje kategorisida som listar alla produkter.
Denna sida kan ha samma URL som kategorisidan men med en parameter, t.ex. ’domän.se/kategori/?show=all’. Man kan sedan ha en canonical-tagg på alla sidor under kategorin som pekar på URL:en som listar alla produkter. Sökmotorerna kan då hitta alla produkter i kategorin och ingen duplicering uppstår. Tekniskt sett är detta säkerligen den enklaste lösningen.
6. Produktbeskrivning från leverantörer
Att ta produktbeskrivning direkt från leverantör kan tyckas som en snabb och smidig lösning, men det är ingen bra SEO-strategi. Ju fler webbutiker som också tar produktbeskrivningen från leverantör, ju mindre är oddsen att din butik rankar på det.
Visst är det ett tidskrävande jobb att skriva egna, helt unika produktbeskrivningar, men du kommer tjäna på det i slutändan.
7. UGC (user generated content)
Allt för få webbutiker har strategier för att kontinuerligt bygga sitt varumärke och få användare att skapa innehåll i butiken. Det kan vara saker som:
- Möjlighet att kommentera/recensera produkter.
- Möjlighet att betygsätta produkter.
- Möjlighet för kunder att skicka in bilder/filmer.
- Ha en blogg där intressanta artiklar publiceras – med möjlighet till kommentarer.
Ju mer innehåll användare bidrar med i din butik desto mer levande blir sajten och det kan ha många positiva effekter.
Detta är några av de vanligaste felen eller misstagen, hur man nu ska säga, som jag brukar stöta på. Har du några andra saker du brukar stöta på?