8 tips för hur du maxar företagets närvaro på YouTube

Om en bild säger mer än tusen ord vad säger då ett videoklipp? I allt brus är rörlig media det som särskiljer. Tänker vi efter är det inte så konstigt, för i den digitala revolutionen ska allt vara snabbare, häftigare, enklare och snyggare. Där erbjuder video som medium fantastiska möjligheter. Ju mer komplex din verksamhet […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Om en bild säger mer än tusen ord vad säger då ett videoklipp? I allt brus är rörlig media det som särskiljer. Tänker vi efter är det inte så konstigt, för i den digitala revolutionen ska allt vara snabbare, häftigare, enklare och snyggare. Där erbjuder video som medium fantastiska möjligheter. Ju mer komplex din verksamhet är, desto viktigare är det att du satsar på rörlig media. Det skriver Arash Gilan och Jonas Hammarberg i boken Get Digital.

 

Under april 2015 hade Facebook över 4 miljarder videovisningar. Fem månader senare, i september 2015 var samma siffra 8 miljarder visningar.[1] Cisco estimerar att till 2019 kommer 80 % av all internettrafik stå för rörlig media.[2]

Det är dags att inse att rörlig media är mycket mer än roliga klipp som kan bli virala succéer. Rörlig media bör idag vara en vital del av din innehållsstrategi, din kundupplevelse och försäljningsstrategi. Inom rörlig media finner vi filmer med kundcase, intervjuer, produktpresentationer, demonstrationer, instruktioner och liknande. Vi ser en radikalt utökad tillströmning av livesändningar, webinars, videobloggar.

 

YouTube

Under 2016 kommer över 500 timmar video laddas upp på YouTube varje minut. Det är en helt makalös siffra som gjort YouTube till en betydande maktfaktor. YouTube är idag världens tredje största hemsida sett till trafik och världens näst största sökmotor efter Google.[3] Därmed blir det viktigt för dig och ditt bolag att ha en aktiv närvaro hos YouTube. Genom det kommer du att stärka ditt varumärke, driva trafik och bli tillgängliga för sökningar både på Google och YouTube.

Maxa din närvaro på YouTube:

 

1. Planera

Tänk regelbundet och tänk långsiktigt. Sätt upp en plan för hur ofta du ska publicera ditt innehåll, till exempel veckovis eller månadsvis. Följ gärna framgångsrika aktörer som exempelvis ICA, vilka publicerar sin TV-reklam på YouTube löpande.

2. Skapa listor

Förenkla användarupplevelsen, kategorisera innehållet. Listor är lätta att skapa och kan innehålla allt från föreläsningar till produkterbjudanden. Målet är att göra ditt innehåll så lättåtkomligt som möjligt för besökaren.

3. Hitta nyttan

Du måste inte ha miljardomsättning för att lyckas. Vilka produkter, erbjudanden eller berättelser har du som skulle vinna av att presenteras med rörlig bild? Ett seminarium? En produktvisning? En presskonferens? Äg din egen berättelse, distribuera och gör den tillgänglig i världens näst största sökmotor.

4. Vinn sökträffar

Eftersom Google äger YouTube premieras deras videos i Googles organiska sökningar, SEO. Tänk därför till inför valet av rubriker och textinnehåll för dina videos. Exempelvis är orden ”hur man” bland de mest populära sökningarna. En bank kan då starta en kanal med filmer som ger råd kring ”hur man lägger om lånen” eller ”hur man sparar optimalt”, och en färgtillverkare kan välja en titel i stil med ”hur man målar huset”.

5. Vårda relationerna

Vad tycker dina besökare och kunder om innehållet eller företaget? YouTube är en social kanal. Håll ständigt uppsikt och svara på de som skrivs i kommentarerna. På så sätt kan du också lättare anpassa och förbättra ditt utbud.

6. Reklamfilm för alla

Köpta visningar via YouTubes eget annonsformat TrueView är ett effektivt sätt för att få ökad spridning av dina videos. Du kan själv välja vilken demografi du vill nå (exempelvis svenska män i åldern 40-55) samt en ökad budget och därefter enkelt följa vilket resultat varje spenderad krona har givit.

7. Lär av vinnare

Studera hur storbolag som Red Bull eller Nike har byggt sina kanaler och lär dig av dem. Allt ifrån bilder, placering, titlar och texter för att se hur du borde göra. Se även på vad dina konkurrenter gör, men framförallt vad de inte gör, så att du alltid ligger steget före.

8. Håll dig uppdaterad

Läs på olika bloggar genom en Google-sökning eller håll koll på YouTubes akademi för innehållsskapare. YouTube är en fascinerande värld som man alltid kan lära sig mer av.

 

Get Digital är en handbok för digitaliseringen, skriven av Arash Gilan, vice vd på Viva Media, och Jonas Hammarberg från Awesome Group. Boken ger dig konkreta och tillämpbara verktyg för att ta dig an digital marknadsföring.

[1] http://techcrunch.com/2015/11/04/facebook-video-views/#.2mxikd:DKjN

[2] http://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/ip-ngn-ip-next-generation-network/white_paper_c11-481360.html

[3] http://searchengineland.com/youtube-ranking-factors-getting-ranked-second-largest-search-engine-225533