AdWords blir Not Provided

Google har redan gjort en stor ändring inom Google Analytics och sett till att all trafik från den organiska listan redovisas som Not Provided. Det innebär att du bara kan se en stor sammanställning av all din trafik men inte sortera ut och se vilka sökord det faktiskt gäller. När denna uppdateringen kom så kunde […]

Publicerat
Inlägg SEM

Google har redan gjort en stor ändring inom Google Analytics och sett till att all trafik från den organiska listan redovisas som Not Provided. Det innebär att du bara kan se en stor sammanställning av all din trafik men inte sortera ut och se vilka sökord det faktiskt gäller. När denna uppdateringen kom så kunde du enbart få fram denna informationen från ditt AdWordskonto. Men i ett meddelande häromdagen rörde Google återigen om ordentligt i grytan.

Svårare att optimera konton

Paul Feng, Product Managment Director för AdWords, menar att vi som annonsörer fortfarande kommer att ha all nödvändig data som vi kan behöva tillgänglig i alla fall. Google och Paul Feng hänvisar oss till AdWords och Google Webmaster Tools.
I AdWords är det främst rapporten Search Terms som man blir hänvisad till för att få djupare information om hur besökarna har sökt för att komma till sidan man annonserar mot. Är du osäker på hur du får fram denna datan så kan du titta på videon här nedan.

 

Men vi blir även hänvisade till att hämta data från Google Webmaster Tools och de rapporter du kan ta fram på sidan Sökfrågor. Även detta kan du se i videon här nedan.

Jag tycker att detta känns krångligare för mig i det dagliga arbetet då det inte är lika enkelt att kunna jämföra olika typer av statistik som jag enkelt kunde göra i Google Analytics.
Där kunde jag få en översikt vilka kampanjer/annonsgrupper/sökord som gav mest nya besökare eller vilka sökord som hade högst avkastning på min annonsering. Helt enkelt kunde jag enkelt läsa ut olika typer av mål som jag hade för min annonsering på ett enkelt sätt.

Men nu rullar Google ut ett helt nytt sätt att se på det och det är upp till oss som annonsörer att kunna rätta oss efter detta.
Vad är era tankar kring att AdWords blir Not Provided?