Adwords SiteLinks
Vad är Ad Sitelinks? Ad Sitelinks är en funktion för sponsrade länkar i söknätverket som bidrar till att du kan lägga till sidlänkar, även kallade platslänkstilläg eller annonsplatstillägg. Genom detta annonstillägg kompletterar du en vanlig textannons med vidare information om företaget, avdelningar, produkter, säsongsmässiga- eller tidsbegränsade kampanjer etc. Då varje rad visar en uppsättning webbplatslänkar […]
Vad är Ad Sitelinks?
Ad Sitelinks är en funktion för sponsrade länkar i söknätverket som bidrar till att du kan lägga till sidlänkar, även kallade platslänkstilläg eller annonsplatstillägg. Genom detta annonstillägg kompletterar du en vanlig textannons med vidare information om företaget, avdelningar, produkter, säsongsmässiga- eller tidsbegränsade kampanjer etc. Då varje rad visar en uppsättning webbplatslänkar under beskrivningstexten höjer det värdet och kvaliteten på dina annonser eftersom den visar fler riktade länkar för sökfrågan som matchar din annons.
Vad kostar det?
Det kostar ingenting extra att ha Ad Sitelinks utöver den klickbudget som du väjer att lägga. Du betalar precis som vanligt per varje klick oavsett om det är en extra länk som klickas på eller om det är annonsrubriken. Du betalar heller inte olika klickpriser beroende på vilken sitelink som det klickas på. Genomsnittlig CPC beräknas även den precis som vanligt genom att dividera kostnaden för samtliga klick med antalet klick. För tillfället går det tyvärr inte att särskilja klickstatistiken dvs det går inte att mäta vilka sidlänkar som det har klickats flest gånger på i en och samma annons.
Kvalificeras ditt företag för Ad Sitelinks?
Möjligheten att kunna lägga till Ad Sitelinks finns för de Adwordsannonsörer med mycket hög kvalitetsresultat. Annonserna måste även ha topplaceringar och ligga i resultatfältet ovanför den organiska träfflistan. Platslänkarna måste även leda till webbadresser och undersidor som tillhör din huvudwebbplats. Om en annonsgrupp kvalificeras för användning av annonstilläggen kan man använda sig av upp till fyra extralänkar i en unik annons.
Hur använder jag Ad Sitelinks?
Det vanligaste exemplet på kampanjer som kvalificerar för sidlänkar är annonsgrupper av hög kvalitet om innehåller sökord och annonser som är specifika för företagets varumärke.
Du kan lägga till upp till 10 extra länkar för en kampanj dock är det bara fyra sidlänkar som visas åt gången och bara de sidlänkar i den högst rankade annonsen visas för en sökfråga. Tänk på att inte länktexterna är för långa så att alla fyra får plats. Det är även viktigt att sidlänkarna under respektive kampanj är relevanta för annonstexterna.
Kan jag spåra Ad Sitelinks I Google Analytics?
Det går att spåra As Sitelinks i Analytics, givetvis måste ditt Google Analytics och Adwords konto vara kopplade. Du kan spåra varje sitelink separat men måste då lägga till en frågeparameter som identifierar måladressen för den specifika sidlänken.