Adwords Termer
För att få en bättre förståelse om hur sponsrade länkar och Adwords fungerar är det viktigt att känna till ett par essentiella adwordstermer. Google Nätverket Med Google Adwords är Era sponsrade länkar berättigade till att synas på Google Nätverket som består av webbplatser och andra outputs. Nätverket är uppdelat i ett söknätverk och ett innehållsnätverk […]
För att få en bättre förståelse om hur sponsrade länkar och Adwords fungerar är det viktigt att känna till ett par essentiella adwordstermer.
Google Nätverket
Med Google Adwords är Era sponsrade länkar berättigade till att synas på Google Nätverket som består av webbplatser och andra outputs. Nätverket är uppdelat i ett söknätverk och ett innehållsnätverk och annonsörer kan välja mellan att synas på det ena eller båda av dessa.
Söknätverket
Adwords kampanjer är baserade utifrån sökord och är befogade att synas på söknätverket och är en utav många inställningar att välja bland när man skapar sin kampanj. De sponsrade länkarna anpassas efter vad som skrivits i sökrutan t.ex. om man söker på ordet ’blommor’ på Google visas företag som erbjuder varor och tjänster relaterade till blommor. Annonserna visas ovanför eller bredvid sökresultaten.
Innehållsnätverket
Sponsrade länkar i innehållsnätverket är baserade utifrån innehållet på de webbplatser där de visas. Adwords kampanjerna anpassas efter sökord och/eller enligt de specifika placeringar som du väljer. Vad gäller sökordsinriktning på innehållsnätverket måste webbplatsen relatera till sökorden i annonsgruppen för att få synlighet. Om en annonsgrupp enbart har inställts för placeringar avgör dessa utvalda sidor var din annons ska visas. Väljer du istället att använda både sökords- och placeringsinställningar avgör dessa två tillsammans var de sponsrade länkarna syns.
Cost-per-click (CPC) och Cost-per-Impression (CPM)
I Googles söknätverk betalar du per klick (CPC), alltså varje gång en potentiell kund är så pass intresserad av din annons att de väljer att klicka på den för att komma in på din webbsida. I Googles innehållsnätverk betalar du för varje tusen visningar av din annons (CPM).
Clickthrough Rate (CTR)
CTR på dina annonser visar förhållandet mellan antal klick och antal visningar. Desto mer relevanta dina annonser är desto oftare kommer användare att klicka på dem vilket resulterar till ett högre CTR värde. Adwords räknar ut din kampanjs-, annonsgrupps- och annonsers CTR enligt följande:
antal klick/antal visningar x 100.
Quality Score
Din Quality Score på de sponsrade länkarna är sättet på vilket Google mäter kvalitén på dina sökord och annonser. Quality Score fastställs och baseras utefter dina sökords CTR värde, annonstextens relevans, valet av sökkord, och relevansen gentemot annonsen landningssida. Desto högre din kampanjs Quality Score är ju mindre betalar du per click.