Affärsdriven social media strategi
Lästa precis på Wikipedia definitionen av social media; ’Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i. Med nya kommunikationsvägar kommer också nya möjligheter för företag att driva alternativa affärsmodeller […]
Lästa precis på Wikipedia definitionen av social media; ’Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.
Med nya kommunikationsvägar kommer också nya möjligheter för företag att driva alternativa affärsmodeller och nå sin marknad på helt andra sätt än tidigare. Tänk kraften i att få dina kunder att göra en stor del av arbetet åt dig för att nå nya målgrupper! Visst skulle det vara fantastiskt! Dell har precis gjort detta…
Björn Alberts tar på sin blogg upp hur Dell har gjort ett expriment där man använder en ny affärsmodell som går ut på att ju fler personer som köper en produkt desto billigare blir den. Samtidigt finns det snabbfunktioner för att de potentiella köparna kan sprida sitt budskap och värva fler köpare via facebook, twitter etc. Dvs att användarna gör en stor del av jobbet åt Dell. Som en bloggare uttryckte det; ’finally people are being creative’.
Dell kallar denna affärsmodell för ”The Swarm”.
Succen var ett faktum, och Dell kommer nu att lansera konceptet world wide. Dell verkar ligga riktigt långt framme i utvecklingen när det gäller att tänka ’outside the box’ och ta tillvara på de nya möjligheter som dagens kommunikationsmöjligheter frambringar. Nu återstår att se vilka andra som hänger på idén med ’att ju fler som köper samtidigt, desto billigare’. (Letsbuyit.com under Johan Staël von Holstein hade samma affärside i slutet på -90 talet, dock var de nog lite för tidiga den gången)