Algoritmuppdatering bekräftar annonsers negativa påverkan för synligheten
I ett tidigare inlägg skrev jag om att felplacering av annonser kan få negativ påverkan för webbsidans ranking i sökresultatet hos Google. Detta har Google igår bekräftat i och med ett blogginlägg som publicerades på ett par av Googles bloggar. Den viktigaste frågan är då kanske: Vem kommer bli drabbad av denna algoritmuppdatering? Om man har […]
I ett tidigare inlägg skrev jag om att felplacering av annonser kan få negativ påverkan för webbsidans ranking i sökresultatet hos Google. Detta har Google igår bekräftat i och med ett blogginlägg som publicerades på ett par av Googles bloggar.
Den viktigaste frågan är då kanske: Vem kommer bli drabbad av denna algoritmuppdatering? Om man har till stor del eller överdrivet mycket annonser över vad som anses vara en ’normal’ grad och placerar mestadels av annonserna i början av webbsidans innehåll. Där effekten blir att man ’trycker ned’ innehållet så det inte blir direkt synligt för användaren. Om man placerar annonser kring själva innehållet i den grad att det blir svårt att läsa och hitta innehållet.
Man blir inte drabbad av att placera annonserna högt upp på sidan eller att man har annonser på sin webbplats inom de rimliga ramarna. De skriver även att de förstår mycket väl att många webbplatser lever på sina annonsintäkter.
De räknar på att endast 1% av alla sökningar som sker kommer påverkas av uppdateringen.
Tänk på att annonsplaceringarna och annonsantalet kanske bör förändras när du nästa gång sökmotoroptimerar din webbplats. Tänk även på besökarna i första hand och därefter för hur annonser kan placeras på att bra sätt utan att störa användarnas syfte med att besöket på sidan.