Annonsera på Black Friday?
Det är nu oktober månad och många företag mot privat konsumtion tar in större del av den årliga omsättningen det sista kvartalet. Företagen slåss om annonsutrymmet, men största kampen är att sticka ut och få människors svårfångade uppmärksamhet. Frågan är om det verkligen är relevant för alla att synas under kommershögtider. Stigande annonspriser och ökad […]
Det är nu oktober månad och många företag mot privat konsumtion tar in större del av den årliga omsättningen det sista kvartalet. Företagen slåss om annonsutrymmet, men största kampen är att sticka ut och få människors svårfångade uppmärksamhet. Frågan är om det verkligen är relevant för alla att synas under kommershögtider.
Stigande annonspriser och ökad konkurrens om konsumenternas uppmärksamhet hör till stora handelsdagar som Black Friday, Cyber Monday och egentligen hela julhandeln. Att hitta rätt investeringsnivå för perioderna blir allt viktigare för att faktiskt få den önskade intäktsmarginalen för annonskostnaderna. Fundera över vilka dagar och tidpunkter som är bäst att satsa på för er. Det är viktigt att ha en genomtänkt strategi hela vägen, allt från hur stor budget som ska spenderas på annonserna till vem de ska visas för.
Våga tänk annorlunda!
Praktiskt taget alla använder internet till att söka efter information och antalet personer som gör detta på en daglig basis ökar stadigt. Sedan 2014 har antalet informationssökningar dubblerats och idag använder 97 procent av den svenska befolkningen internet för att just leta efter information (Svenskarna och internet 2019). Med den kunskapen i ryggen så kan man anta att detta informationssökande beteende är konsekvent över hela året och inte behöver koncentreras till endast begränsade perioder. På just Black Friday är priset en avgörande del för konsumenterna och många sökningar handlar just om prisjämförelser. Fundera över vad mer än pris din verksamhet kan erbjuda kunden. Analysera din målgrupps beteende och förstå vilket behov de har i de olika delarna i deras köpresa.
Säljer din verksamhet exempelvis barnkläder är kanske den bästa perioden att annonsera kring årstidsskiften eller vid skolstarten då behovet av nya kläder till barn ofta uppkommer. Så spendera större del av mediebudgeten då och kanske inte fullt lika mycket vid de traditionella kommershögtiderna.
Kreativ relevans
Är ditt varumärke inte förenligt med prissänkningar och köphets, våga då skippa Black Friday-cirkusen likt det Patagonia gjorde i sin uppmärksammade kampanj 2011. De dom gjorde var att köpa en helsidesannons i dagstidningar med texten; DON’T BUY THIS JACKET. Budskapet var motsägelsefullt mot all annan annonsering som traditionellt kommuniceras kring kommershögtiden, men ändå så tydligt. Det låg helt i linje med Patagonias värderingar om en minskad konsumtion och devisen att om något väl ska köpas så ska produkten vara kvalitativ, producerade på ett hållbart sätt och användas länge. Varumärket köpte annonsutrymme under Black Friday men använde utrymmet till att kommunicera något annat än just sänkta priser, som den dagen vanligtvis handlar om.
Kan det vara fördelaktigt för just din verksamhet att synas någon annan tidpunkt på året för att få bättre och mer kostnadseffektiv synlighet? Troligtvis blir du bara en i mängden om ditt erbjudande inte är tillräckligt starkt, tydligt och relevant just då för målgruppen. Analysera situationen och tänk noga igenom vad som är mest taktiskt.