Använd sociala medier i er rekrytering

Antalet bemannings-  och rekryteringsföretag som hjälper företag att rekrytera i sociala medier ökar allt mer och i gårdagens DI finns även en intressant artikel om att rekrytering inom sociala medier dessutom börjar fungera på allvar. Dels för arbetssökande men även för företag som söker nya medarbetare. Extremt i detta fall är den artikel som DN […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Antalet bemannings-  och rekryteringsföretag som hjälper företag att rekrytera i sociala medier ökar allt mer och i gårdagens DI finns även en intressant artikel om att rekrytering inom sociala medier dessutom börjar fungera på allvar. Dels för arbetssökande men även för företag som söker nya medarbetare.

Extremt i detta fall är den artikel som DN skrev den 17 oktober om Christian Geijer som twittrade till sig både jobb, lägenhet och flickvän. Men tittar vi på anledningen till att sociala medier fungerar så bra vid rekrytering och bemanning har det först och främst att göra med antalet kontakter. Precis som Stefan Lidén, VD för iNEED, säger så förmedlas idag 60% av jobb via kontakter. I och med att vi idag använder nätet för att kommunicera och knyta kontakter är nätet en väldigt smidig, enkel och nästan naturlig plattform att använda sig av.

 

Viktigast för att lyckas?

Stefan Lidén säger även att det viktigaste för att lyckas med att bli rekrytera eller att rekrytera inom sociala medier är antalet kontaktytor. Med fler kontaktytor blir spridningen större, vilket även ökar sannolikheten att hitta rätt jobb eller en ny medarbetare.

Precis som i allt annat inom sociala medier handlar dock allting om att även lyckas engagera andra för att det ska ske en spridning. Innehållet måste vara intressant och informationen relevant för att dels knyta fler kontakter till sig och dels för att även få kontakterna att engagera sig i dig. Vidare är det även viktigt att företagen också engagerar sig och deltar i diskussioner kring sin ’jobbannons’ istället för att enbart posta en annons.  För att vidare veta var denna kampanjer och annonser ska riktas måste företagen först och främst förstå hur deras framtida medarbetare använder den sociala webben. För det är, som med allt annat inom sociala medier och marknadsföring, att det först och främst behövs en strategi och förståelse för de kanaler man ska synas i.

Det positiva med sociala medier är också att det går att använda sig av allt ifrån bilder till video, vilket skapar inspirerande och unika mötesplatser. I och med det kan användningen av sociala medier för bemanning eller rekrytering även ses som ett svar på de krav jobbsökare har nu och i framtiden. Men för att lyckas med rekryteringen i sociala medier behöver alltså företagen ändra sin strategi för att komma närmre sina framtida medarbetare och skapa en ’personligare’ bild av sitt företag genom att exempelvis lyfta fram nyckelmedarbetare eller kunder som kan ge en positiv bild av företaget.


 

Har ni gett er på rekrytering i sociala medier? Berätta gärna hur ni gjorde och dela mer er av idéer och bra knep!