Vinsten med att använda strukturerad data

Driver du en e-handel? Använder du strukturerad data? Om inte så skulle jag rekommendera dig att titta närmare på det.   Vad är strukturerad data? Strukturerad data är ett sätt för dig som webbplatsägare att i koden markera upp olika delar av webbplatsen så att Google och andra sökmotorer kan förstå vad det innebär. Exempelvis […]

Publicerat
Inlägg SEO

Driver du en e-handel? Använder du strukturerad data? Om inte så skulle jag rekommendera dig att titta närmare på det.

 

Vad är strukturerad data?

Strukturerad data är ett sätt för dig som webbplatsägare att i koden markera upp olika delar av webbplatsen så att Google och andra sökmotorer kan förstå vad det innebär. Exempelvis vad som är pris, produktbild och så vidare. Sökmotorerna kan därefter presentera denna information på olika, mer visuella sätt i sökresultaten.

E-handel och produkter är något som ofta lyfts som det viktigaste eller vanligaste exemplet när strukturerad data diskuteras, men det finns många fler användningsområde än så. Exempelvis kan det användas för att tydliggöra ett evenemang, personer, organisationer, recensioner eller recept.

Just hur recept presenteras med strukturerad data är nog det de flesta av oss kan känna igen. Det är vad som möter oss när man i brist på inspiration har sökt efter recept när magen kurrar som värst.

Strukturerad data på recept i sökresultaten

Varför är strukturerad data viktigt?

Strukturerad data är ingen nyhet utan har varit i ropet i många år. Det uppdateras däremot kontinuerligt och i en tid där det blir allt svårare att sticka ut bland sina konkurrenter i sökresultaten bör man göra allt man kan för ha det där “lilla extra” som lockar till sig besökare.

Produkt i det mobila sökresultatet

Produktbilden i exemplet ovan är ett av de senaste tilläggen i hur strukturerad data presenteras i Googles sökresultat.

Strukturerad data har ingen direkt positiv effekt på hur din webbplats rankar i sökresultaten. Poängen är som sagt istället att få sin webbplats att vara tilltalande och stå ut i mängden bland alla andra sökresultat med målet att öka klickfrekvensen. Lyckas man med detta och ökar sin CTR (Click-through rate, klickfrekvens) resulterar det också i ökad trafik.

För e-handlare som ännu inte har börjat använda strukturerad data så skulle jag starkt rekommendera detta. Många e-handelsplattformar har idag strukturerad data på plats som standard eller som ett tillval via modul eller plugin. Sköter du webbplatsen själv och har hand om koden internt kan du vända dig till dokumentationen från schema.org för att implementera det som behövs.

Driver du ingen e-handel men känner att du har innehåll som skulle passa in i någon av kategorierna tillgängliga via schema.org skulle jag också rekommendera dig att lägga till det och testa hur utfallet blir.

När webbplatsen är anpassad för strukturerad data kan man använda Googles testverktyg för att se så allt är inlagt korrekt. Har du strukturerad data sedan tidigare kan det också vara en idé att använda detta verktyg för att bekräfta att det fungerar som tänkt.

Har du frågor om strukturerad data eller andra funderingar kring hur din webbplats presenteras i sökresultaten? Kontakta gärna oss så tittar vi på hur vi kan hjälpa just din webbplats synlighet.