Är din sida mobilanpassad?
Upplevelsen är alltid viktig oavsett vad det gäller. En stor del i upplevelsen är det första intrycket som man får av en person, plats eller kanske en hemsida. Nicklas Larenholtz skrev nyligen ett inlägg om rätt landningssidor för Adwords som är kopplat till just detta. Jag tycker att man bör testa och analysera hur besökare […]
Upplevelsen är alltid viktig oavsett vad det gäller. En stor del i upplevelsen är det första intrycket som man får av en person, plats eller kanske en hemsida.
Nicklas Larenholtz skrev nyligen ett inlägg om rätt landningssidor för Adwords som är kopplat till just detta.
Jag tycker att man bör testa och analysera hur besökare faktiskt upplever din hemsida. Framförallt om man jobbar mycket med sponsrade länkar där varje klick/besökare kostar dig pengar. Då kan man inte sitta nöjd i båten och tro att man har hittat den bästa lösningen.
Har du en felaktig landningssida för ett sökord eller om sidan inte funkar bra för besökaren via en dator eller i en smartphone så finns det alltid flera andra hemsidor att välja bland.
GoMo från Google
Google har släppt en webbplats och ett verktyg där man kan testa sin egna sida och får en liten bedömning av hur pass väl anpassad just din sida är.
De kallar tjänsten för GoMo.
Du kan som sagt få en bedömning av sidan utifrån hur den är uppbyggd baserat på storlek på text, bilder länkar m.m.
Det är inte raketforskning på något vis utan egentligen ganska självklara punkter som de tar upp, punkter som man egentligen kanske borde kommit på själv.
Den sidan som förmodligen har mest besökare i Sverige är nog Aftonbladets mobilanpassade sida.
Tjänsten GoMo är i skrivande stund egentligen främst riktad mot USA om man vill få ut dessa fulla syfte. Google har nämligen lagt upp samarbetspartners på sidan som kan hjälpa till att bygga mobilanpassade sidor.
Hur riktar du dina Adwords-annonser?
Om du inte har gjort några inställningar i ditt Adwords-konto när du startade så får man Googles standardinställningar som innebär att du annonserar på både sök- och displaynätverk och på samtliga enheter (stationär & bärbar dator samt smartphones).
Det behöver inte vara något fel i detta men mitt råd är att rikta egna kampanjer som bara är riktade till smartphones. Du kanske bara tycker att det låter jobbigt och som en massa merarbete?
Visst, det kräver mer arbete av dig från början men det kommer att betala av sig i slutänden. Det man ska tänka på är att sökbeteendet inte alls ser likadant ut i en mobil som vid en dator. Det används mycket kortare fraser på ett-tre ord och därför ska dina sökord och annonstexter vara anpassade efter detta. Man bör dessutom tänka på att det inte är tre annonser på toppplaceringar via mobilen, det är bara två.
Vill du att dina potentiella kunder ska ringa till dig? Lägg då till funktionen Click-to-call så att de som klickar på annonsen kan ringa dig direkt via mobilen med ett klick.
Sedan bör du följa upp dina mobila kampanjer separat, precis som du gör med den vanliga trafiken för att veta att du annonserar rätt.
Ska en webbshop verkligen annonsera mobilt?
För många är det självklara svaret; ja, klart de ska.
Min motfråga är då; Hur många köp görs på din sida via en mobil/smartphone?
Är man bara ute efter att optimera sitt konto efter att sälja så mycket som möjligt i förhållande till antal besökare så kanske man bör plocka bort att annonsera mot mobiler på Google sök? Det finns inte många webbshopar idag som är anpassad för mobiltrafik.
Så ska man se krasst på det så innebär det att du får klick på dina sponsrade länkar från mobiler men de leder förmodligen inte till några köp. Det kostar dig alltså klick/pengar från din dagsbudget som inte leder till många affärer. Vore det inte mer strategiskt att istället lägga dessa klick/pengar enbart mot datorer för att få fler klick och större chans till direkta affärer?
Jag måste verkligen understryka att jag generaliserar nu i min artikel. Det jag vill är att väcka en tanke hos er läsare så att ni börjar fundera på hur ert konto ser ut och hur er hemsida ser ut för samtliga era besökare. Det är hög tid att lyfta frågan för det mobila söket växer och det är upp till oss att hänga med och anpassa oss.
Min syn på Adwords är att det ska vara en intäkt, inte en kostnad. Men visst finns det positiva effekter av att annonsera mot mobiler utan en mobilanpassad sida. Det är branding och mobilen kan vara ett steg till ett framtida köp. Mitt råd är att låta din budget styra över vilken strategi du vill använda.
Det finns faktiskt svenska sidor som har tagit steget längre och skaffat sig en mobil webbshop. E-butik.se har släppt mobila webbshoppar och jag måste lyfta på hatten för de företag som har hoppat på denna idén redan nu. Mycket bra initativ!
Om man googlar efter Mobila webbshoppar så finner man att även bl.a Talex och Mobiworks har släppt mobila webbshoppar.
Läs mer om E-butiks mobila webbshop.
Är det någon av er läsare som kan ge andra bra tips på mobilanpassade hemsidor/webshoppar så dela gärna med er av erfarenheterna i en kommentar.