Är du rustad inför den mobila revolutionen?
Har någon missat att ‘surfplattan’ utnämnts till årets julklapp inför årets julhandel? Något tidigt kan man tycka med tanke på att marknaden inte riktigt landat ännu och att det egentligen bara existerar ett eller två vettiga alternativ i Sverige än så länge. Vi kan dock titta på USA och några av de större Europeiska länderna […]
Har någon missat att ‘surfplattan’ utnämnts till årets julklapp inför årets julhandel? Något tidigt kan man tycka med tanke på att marknaden inte riktigt landat ännu och att det egentligen bara existerar ett eller två vettiga alternativ i Sverige än så länge. Vi kan dock titta på USA och några av de större Europeiska länderna för att förstå vad som så småningom kommer att hända här. Det enda vi vet säkert är att detta trafiksegment kommer att växa.
I Sverige, precis som USA och de andra länderna, har den mobila revolutionen inletts tack vare utbredningen av smarta mobiltelefoner. Vi har numera alltid Internet med oss i fickan och kan komma åt vilken information som helst. Detta får förstås konsekvenser för får vår besöksstatistik och blir allt viktigare att tänka på både ur ett kompabilitetsperspektiv men även ett användarperspektiv.
Den här grafen visar trafikutvecklingen av mobila enheter det senaste året för en stor svensk webbutik:
Olika plattformar
Det råder inget tvivel om att Apple har med sin iPhone trampat upp spåret för många av andra tillverkarna när det gäller smartphones. De var absolut inte först, men de var först med en smart mobiltelefon som alla kan använda och har därför lyckats ta en gigantisk marknadsandel. Google har med sitt operativsystem Android nåt framgång på senare tid och ser ut att gå om Apple när det gäller antalet aktiva enheter. Även Microsoft vill in på denna marknad men där går det trögare.
Få klarar flash
Vad som är gemensamt för alla (med några få undantag) är att de inte klarar att spela upp flash. Anledningen som detta är enligt tillverkarna att batteritiden blir lidande. Apple menar även att flash är ett döende format som kommer att ersättas av möjligheterna som finns i den öppna standarden html5.
Annan skärmupplösning
När det gäller skärmupplösning så är det andra förutsättningar även här. Dels är skärmupplösningen betydligt mindre vilket påverkar hur mycket besökaren ser utav sidan. En annan sak som har betydelse är att surfning oftare sker i stående läge istället för liggande som på en vanlig dator.
Kontexten kanske viktigast
Vid sidan av alla tekniska aspekter som jag nämnt är kanske kontexten i vilken mobil surfning sker allra viktigaste faktorn för att förstå mobil surfning. Istället för att i lugn och ro sitta framför sin dator och surfa webben så är vi nu på språng. Vi sitter på bussen, på ett café, går på stan eller är påväg till jobbet. Vi bloggar, facebookar, twittrar och är sociala i största allmänhet. Är din webbplats anpassad efter dessa förutsättningar?
Mobil trafik på din hemsida
Vi har konstaterat att den mobila trafiken växer och att den hela tiden utvecklas, både ur ett användarperspektiv men även tekniskt. I Google Analytics kan du under Besökare -> Mobilt se din mobila trafik. Google har även lagt till ‘Mobiltrafik’ som ett standardsegment som du kan använda.
Förmodligen står den mobila trafiken endast för en bråkdel av den totala antalet besök på din hemsida idag. Om tre veckor när julklapparna är öppnade kan det dock se annorlunda ut och då gäller det att vara med!