Är levande innehåll en viktig rankingsignal?

Google har tidigare förespråkat att webbsidor med innehåll som uppdateras frekvent kan få en extra ’boost’ i rankingen. Man pratar om QDF, Query that Deserves Freshness. Vi kan se exempel på detta för diverse nyhetssidor där nyhetsartiklar kommer upp i toppen i sökresultaten med de senaste nyheterna. Är levande innehåll en viktig rankingsignal? Matt Cutts […]

Publicerat
Inlägg SEO

Google har tidigare förespråkat att webbsidor med innehåll som uppdateras frekvent kan få en extra ’boost’ i rankingen. Man pratar om QDF, Query that Deserves Freshness. Vi kan se exempel på detta för diverse nyhetssidor där nyhetsartiklar kommer upp i toppen i sökresultaten med de senaste nyheterna.

Är levande innehåll en viktig rankingsignal?
Matt Cutts svar på frågan är att det inte bara handlar om att en webbsida får nytt och fräscht innehåll, det handlar även om vilket värde detta nya uppdaterade innehåll ger till besökaren och den sökfråga som ställts till Google.

Han tar ett exempel om nyheter kring en jordbävning, där är det viktigt att de senaste nyheterna kommer ut till dem som söker efter information. I detta fall är nytt levande innehåll en viktig faktor som påverkar rankingen.

Uppdaterat innehåll medför fler fördelar

Något som Matt inte går in på i videon men som också är en viktig och positiv detalj med nytt och uppdaterat innehåll är att det ger besökare och sökmotorer en anledning till att återkomma till webbplatsen oftare.

Se videon ’Is freshness an important signal for all sites’: