Viva

Att blogga som företagare – grundkurs 1

Content
Publicerad , senaste uppdatering

Har du som företagare funderat på att starta en blogg för att på så sätt synliggöra dina produkter/tjänster? Vad kul!

När du sätter igång finns det några saker som är bra att tänka på innan det är dags att välja bloggnamn och plattform. Planering och struktur är faktiskt viktigare än de flesta tror när det kommer till att driva en framgångsrik företagsblogg. Det är inte bara att ”sätta sig och börja skriva” som vissa hävdar är det bästa sättet att komma igång.

Skapa en bloggplan

Som företagare är du säkert medveten om hur viktigt det är med en affärsplan och en företagsvision för att behålla fokus samt uppnå de mål som du eftersträvar. En liknande grundidé gäller även  företagsbloggen. Utan riktlinjer och ändamål finns risken att bloggen svävar iväg och utvecklas till något som inte var tanken från början. En plan för bloggen kan du enkelt tillverka på egen hand utifrån behov, resurs och mål. Vill du ha hjälp på traven finns en grundläggande bloggplan att ladda ner HÄR.

Vem ska läsa bloggen?

Det finns ett moment som är viktigare än alla andra. Precis som vid försäljningen av produkter och/eller tjänster ska bloggen tilltala en viss målgrupp. Tänk noga igenom vilken målgrupp ditt företag vänder sig till, och om det är samma kundsegment du vill attrahera med din blogg, vilket är att föredra. Ta gärna Google Analytics, eller Facebook Insights, till hjälp för att få grepp om din målgrupp och hur den beter sig på din webbsida (eller din Facebooksida). Varifrån kommer besökarna? När är de som mest aktiva? Var bor de? Och framför allt, vad köper de? Genom att analysera målgruppens beteende blir det enklare att anpassa innehållet i bloggen för att göra det intressant och upplysande för just den.

Kort sammanfattning
Skapa en bloggplan för att ha tydliga riktlinjer kring hur bloggen ska startas, skötas och utvecklas. Påminn dig själv om dessa riktlinjer med jämna mellanrum. Ha alltid målgruppen i bakhuvudet när du designar bloggen och fyller den med innehåll.

Håll utkik efter grundkurs 2. Då behandlas syftet med bloggen och de strategier som finns för att skapa en blogg som är relevant för ditt ändamål.