Att blogga som företagare – grundkurs 2
Målet med bloggen Planerar du att företagsblogga har du säkert en hel del tankar om vilken typ av information som du vill förmedla. Nu gäller det att fundera ordentligt och inte bli för ivrig. Det är bra om du har idéer, på så sätt hålls motivationen och skrivarglädjen igång, men innehållet måste anpassas efter ändamålet. […]
Målet med bloggen
Planerar du att företagsblogga har du säkert en hel del tankar om vilken typ av information som du vill förmedla. Nu gäller det att fundera ordentligt och inte bli för ivrig. Det är bra om du har idéer, på så sätt hålls motivationen och skrivarglädjen igång, men innehållet måste anpassas efter ändamålet. När du har analyserat din målgrupp är det dags att ställa frågan; vad du vill att den, och du, ska få ut av bloggen? Vad är ditt syfte och mål?
Nedan följer en del av de vanligaste anledningarna till att starta en företagsblogg:
Annonsera
Den mest förekommande typen av företag som växer, och skapas, genom en blogg är privatpersoner som på ett eller annat sätt attraherar en stor läsarkrets. Innehavaren av bloggen strävar efter att skapa en så bred publik som möjligt för att på så sätt tjäna pengar genom annonsintäkter. Populära modebloggar är ett exempel på detta. Denna modell passar oftast inte redan etablerade företag eftersom uppmärksamheten ska vara direktriktad och inte gynna någon annan verksamhet än den egna.
Generera kunder
En företagshemsida är oftast förhållandevis statisk med grund hierarki och specifika produktsidor. Det är så som sökmotorerna och besökarna föredrar att se en företagssida, men det ger inte mycket utrymme för inspiration i form av långa produktbeskrivningar eller tips. En blogg däremot ger stora möjligheter att visa upp produkter och tjänster på ett inspirerande sätt. Den främjar dessutom den så kallade longtail-effekten, eftersom varje blogginlägg blir sökbart på sökmotorerna. Produkter och information har därför större möjlighet att spridas.
Utöver att blogginläggen ökar chanserna för att läsarna ska bli kunder, stärker även blogglänkarna som hänvisar till den ursprungliga hemsidan dess placering på sökmotorerna. Sådan länkning ska dock ske helt naturligt beroende på blogginläggets innehåll.
Bygga varumärke
Något som blivit allt viktigare i marknadsföringsstrategierna är att bygga och förstärka det egna varumärket. Det finns flera konkurrenter och branscher som försöker få uppmärksamhet av just din målgrupp och det gäller helt enkelt att etablera sig bland dessa. Se till att avgränsa de nyckelord som du anser representerar den känsla du vill att varumärket ska förmedla till kunderna. Det kan vara allt ifrån coolt till roligt, seriöst, inspirerande eller chockerande. Ha alltid dessa nyckelord i bakhuvudet när bloggen designas och fylls med innehåll.
Skapa förtroende
Beroende på inriktningen i företaget kan det ibland vara svårt att förmedla den mjuka sidan som finns. I många fall består verksamhetens kommunikation med kunderna av siffror, statistik och produktbeskrivningar. För att ge kunder och samarbetspartners en helhetsbild av företaget, och hur bolaget fungerar ”bakom kulisserna”, publiceras dagligen bilder och texter om vad som sker på kontoret/lagret/butiken/tillverkningen. Eftersom sociala medier baseras på sina användare har den personliga aspekten ökat dramatiskt i förhållandet mellan företag och kund. Kunden litar i första hand på personer, inte på maskiner, organisationer, hemsidor eller företag.
Generera surr i branschen
Ett företag som har många konkurrenter kan välja att starta en blogg för att publicera de allra senaste produkterna, forskningsresultaten eller idéerna som rör den specifika branschen. På så sätt skapas ett surr, vilket gör att blogginläggen lättare snappas upp av berörda intressenter och mediekanaler. Företagets trovärdighet ökar genom att påvisa kunskapen som personalen besitter.
Skapa utgångspunkter för andra sociala medier
Beroende på företagets användning utav sociala medier såsom Facebook, Twitter eller Google+ kan en företagsblogg agera som en samlingspunkt för dessa. Förutom att delge intressant information länkar bloggen till företagets olika kanaler inom sociala medier, alternativt visar twitterflöde och så vidare. Denna strategi fungerar i symbios, då bloggen i sig stärks av att bli uppmärksammad i de övriga sociala medierna.
Vilken kategori passar dig?
Självklart är det möjligt att kombinera flera mål inom bloggandet. Varumärkesbyggande åtgärder är vanliga att samköra med andra former av marknadsföringsstrategier för bredare effekt.
Fråga dig själv vilken pusselbit det är som saknas i din marknadsföring. Vad finns det för styrka i din verksamhet som kunden aldrig får se? Vad ska prioriteras? Och vad känns bäst att skriva om?
Håll utkik efter grundkurs 3. Då behandlas fallgropar och hur man som företagsbloggare undviker att falla i dem.