Att blogga som företagare – grundkurs 3 (sista delen)

4

Publicerad 12 november 2012, 16:11 av Viva Media

Förhoppningsvis har du nu kommit så långt i dina bloggplaner att det mesta kring syftet, strukturen och innehållet är klart. I grundkurs 3 kommer vi att gå igenom de vanligaste fallgropar för företag som bestämmer sig för att starta en blogg, och hur man undviker att falla i dem.

 

Välj rätt bloggverktyg (publiceringssystem)

Välj ett bloggverktyg som passar dig och din blogg. Vill du bara ha text, enstaka bilder och en statisk design i din blogg? Då finns det ingen anledning att gå vilse i ett bloggverktyg där man bokstavligen kan göra och ändra allt.

Tre av de mest förekommande verktygen på den svenska marknaden är WordPress, Blogg.se och Blogspot/Blogger. Ur ett användarperspektiv kan man definiera dem som följande:

  • Nybörjare – Blogg.se
  • Insatt – Blogspot/Blogger
  • Erfaren – WordPress

Det är kostnadsfritt att bli medlem hos dessa bloggleverantörer. Ta gärna tillfället i akt att tillverka en testblogg, och klicka runt, för att ta reda på vilken som passar dig bäst.

Glöm inte att registrera din egen domän om du inte vill ha en sub-domän som slutar på blogg.se och så vidare.

Att tänka på

1. Behåll motivationen

Den kanske svåraste prövningen av dem alla är att vecka ut och vecka in behålla motivationen. Det är inte lätt att alltid vara på topp och det är därför viktigt att du från början är intresserad av ämnet du ska skriva om. Eftersom det rör din egen verksamhet har du antagligen både ett personligt och ett affärsmässigt intresse. Låt inte pressen från att prestera kväva din drivkraft!

Installera statistikverktyget Google Analytics på ett tidigt stadium för att kunna följa bloggens utveckling. Att se svart på vitt att bloggen blir läst är extra motiverande och spännande att följa.

2. Kommunicera mera

Glöm inte bort läsarna i bloggivern. De är faktiskt i högsta grad delaktiga i det som skrivs. Kommunicera med dem, ställ frågor och hitta på roliga tävlingar och erbjudanden (som passar ditt mål). Det kommer definitivt att uppskattas.

3. Fokusera

Tröttna inte och ge aldrig upp! En inaktuell blogg är inte trevligt för läsarna och kunderna att besöka. Kom ihåg att du ger både bloggen och ditt företag extra kraft och spridning så fort du ägnar dig åt den. Tappa inte fokus och håll dig till bloggplanen!

4. Var unik

Visst kan det vara bra att hålla koll på konkurrenterna, men härma dem inte. Kunderna som handlar hos dig gör det för att de uppskattar just din stil, din hemsida och din kunskap. Framhäv istället vad ditt företag gör som är unikt, och ge dem en anledning att stanna för att handla eller leta mer information.

Visar det sig att en konkurrent har en blogg som liknar din, oroa dig inte. Det kan helt enkelt vara ett fall av ”great minds think alike”.

5. Behåll privatlivet för dig själv

Att underhålla en blogg innebär att man till stor del väver in sin egen stil och personlighet i blogginläggen. Det är helt naturligt och ofta uppskattat av läsare och kunder. Däremot råder samma regler för en företagsblogg som när man är bortbjuden på finmiddag till bekanta. Det är helt enkelt vissa diskussioner som inte platsar. Exempel:

Politik – En kund/läsare som besöker bloggen för att få mer information eller inspiration är inte intresserad av dina politiska åsikter. Tvärtom kan de kännas påtvingande och direkt avstötande.

Sjukdomar – Avskalad information som exempelvis ”Butiken/Bloggen är stängd för närvarande på grund av sjukdom” är helt okej. Följetonger om ditt ryggskott eller detaljerad information om blåsor och slemhosta hör däremot inte hemma i en företagsblogg.

Familjen – Visst kan det vara trevligt att använda sin familj som modeller för produkter eller som testpersoner. En läsare/kund är däremot inte intresserad av vem du dejtar, vilken klass dina barn går i eller var din granne jobbar. Har du behov av att skriva om detta, starta istället en privat blogg.

Negativa åsikter – Oavsett om du är besviken på ett tv-program du sett eller en leverantör du använt är bloggen inte det rätta forumet för att göra sig av med negativ energi. Dina personliga åsikter, och speciellt negativa sådana, får du behålla för dig själv.

Grova vitsar – Humor är ett ämne som bör behandlas med försiktighet i en företagsblogg. Det blir trots allt varumärket som får stå till svars för skämten som förekommer på bloggen eller i andra sociala medier. Kalle och Ada samt deras göromål passar bättre att diskutera i fikarummet.

Kom ihåg!

Glöm inte att ta tillvara på det du gör och har skapat. Var stolt över dig själv! Visa bloggen och din närvaro i andra sociala medier så fort du får chansen. Varför inte hänvisa dina kunder till bloggen eller Facebooksidan genom trevliga uppmaningar i mail eller på hemsidan. Ge kunderna och besökarna en anledning till att bli nyfikna och läsa mer!

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy