Automatiska regler i AdWords
Att skapa och lägga till regler i ett AdWords-konto kan spara dig både tid och pengar. Ett exempel på när detta kan vara till nytta är om du skulle vilja pausa hela kampanjen ett visst datum för att sedan även se till att det aktiveras igen automatiskt. Då kan man lägga in en regel som […]
Att skapa och lägga till regler i ett AdWords-konto kan spara dig både tid och pengar. Ett exempel på när detta kan vara till nytta är om du skulle vilja pausa hela kampanjen ett visst datum för att sedan även se till att det aktiveras igen automatiskt. Då kan man lägga in en regel som ser ut såhär:
För att lägga till en regel klickar du på automatiskt under någon av flikarna kampanjer, annonsgrupper, annonser eller sökord. Vilken du väljer bestämmer vilken nivå du lägger regeln på.

Följ upp resultatet
Exempelvis kan man välja att cpc-buden ska höjas 10% om sökorden hamnar under en viss position. 10% får dock väldigt olika betydelse om budet ligger på 1 kr eller 30 kr. Även fast regler kan sköta mycket åt dig automatiskt så är det viktigt att följa upp resultatet och justera reglerna så de verkligen gör det du vill att de ska göra. Se därför också till att ha max och minimigränser för buden så det inte sker några drastiska ökningar eller sänkningar i buden som drar iväg kostnaderna eller minskar positionen så pass mycket att trafiken minskar märkvärt.
Några vanliga sätt att använda automatiska regler kan vara:
- Att generera mer trafik på en dag man vet att man säljer bra genom att höja budgeten dessa dagar och sänka den under andra dagar.
- Schemalägga annonser för t.ex specialkampanjer som är tidsbestämda.
- Pausa annonser och sökord som ger dåligt resultat eller är för dyra.
- Schemalägga bud.
- Öka budgeten för kampanjer som ger många omvandligar.
Läs mer om automatiska regler i Google AdWords hjälpavsnitt.
Har ni råkat ut för något typiskt misstag vid användning av automatiska regler?