Avancerade filter
När du vill analysera din trafik i Google Analytics är det inte ovanligt att du under sökord får många träffar som innehåller ditt namn. Användare är helt enkelt lite ’lata’ och söker efter dig fast de kanske egentligen vet vad du heter men är osäkra på stavningen eller liknande. Detta skulle kunna vara ett problem […]
När du vill analysera din trafik i Google Analytics är det inte ovanligt att du under sökord får många träffar som innehåller ditt namn. Användare är helt enkelt lite ’lata’ och söker efter dig fast de kanske egentligen vet vad du heter men är osäkra på stavningen eller liknande. Detta skulle kunna vara ett problem då du kanske under Bästa Trafikkällor och sökord får upp flera olika varianter av ditt företagsnamn eller din url istället för faktiska sökord.
Det är då möjligt att lägga ett filter i statistiken, exempelvis ’exklusive Mediaanalys’ för att bara få fram sökord som inte innehåller just MediaAnalys. Detta filter återfinns längst ner på sidan över Sökord, under tabellen, och du kan välja både ’innehåller’ eller ’exklusive’ som filter när du gör ditt val.