Viva

B2B leads i Google Analytics

Google Analytics Nyhetsbrev
Publicerad , senaste uppdatering

I föregående artikel tog jag upp vikten om att inte ska stirra sig blind på placeringar i sökmotorer utan även överblicka vad trafiken gör på hemsidan.

@wallsimon nämnde i anslutning till artikeln via twitter med en högst relevant påstående. ”Det är inte alla som säljer produkter”. Därmed är det svårare att sätta upp målvärden och nyckeltal. Så hur gör man när man säljer tjänster?

B2B leads via Internetleverantörer i Google Analytics

Med analysverktyget Google Analytics kan du sätta upp rapporter på all möjlig data. Bland annat se vilka domäner som har besökt din hemsida. För att få ut ”vettig” data för dig som arbetar med B2B försäljning, bör du använda dig utav segmentering, filter och mål.

En rapport som jag rekommenderar är att se vilka Internetleverantörer (Service provider) som besöker din hemsida. Skapa därutöver ett målvärde på exempelvis ”kontakta oss” sidan. Eftersom det är ett värde isig när någon har läst den sidan.

Jag hittade följande guide i hur man sätter upp rapporten för de som är intresserade. (http://www.acquisitionengine.com/b2b-lead-generation-google-analytics/)

Målvärde och nyckeltal för B2B.

Sätt upp mål och kanal i formulären som du har på din hemsida, exempelvis kontaktformulär. Om du får 10 förfrågningar om ett möte varvid 10% leder till ett köp med en genomsnittlig summa om 10 000 kr. Kan du tilldela värdet för varje gång någon klickar på ”kontakta mig” med 1 000 kr.

Viktigt om Google Analytics

Det är fler än jag i branschen som har uppmärksammat fall där företag utnyttjar andras okunskap, inom Internetmarknadsföring.

Stefan Mahlstein har likt som jag uppmärksammat fall där företag tar betalt för Google Analytics rapporter. Dessa rapporter som bluffbolag tar betalt för, kan du ta del av genom att logga in i Google Analytics! Vilket isig inte är någon svår eller på något sätt avancerad procedur.

Innan du köper tjänster du inte förstår dig på, är mitt förslag att du söker information om varan/tjänsten du tänker köpa. Genom att ”Googla” några fraser kan du till och med få reda på hur man ska göra, gällande Google Analytics. En handfull timmar av din tid kan inte vara dyrare än att låsa in dig i ett årslångt avtal som kostar dig tusentals kronor i onödan.

Google Analytics-certifierade partners

Har men en hemsida med många besökare och därmed efterfrågar djupare kompetens inom Google Analytics rekommenderar jag att man vänder sig till ”Google Analytics-certifierad partner” (GACP).

Via länken ovan ser du hur loggan ser ut och vilka företag i Sverige som har certifikatet.

Det är dock inget krav att använda sig utav konsultbolag som innehar certifikatet. Det finns en handfull fria konsulter som kan analysverktyget ändå, men det är svårare för de som inte är initierade att sortera bort lycksökarna.