Back to basics – automatiska rapporter

Vi har gått igenom en mängd nyheter sista tiden men det är också viktigt att inte glömma grunderna, Google Analytics vilar på en bas av smidiga och enkla funktioner för oss användare. En av dessa är att lägga in automatiska rapporter dagligen, veckovis eller månadsvis. Det är alltså möjligt att välja vilka rapporter som är […]

Publicerat
Inlägg Google

Vi har gått igenom en mängd nyheter sista tiden men det är också viktigt att inte glömma grunderna, Google Analytics vilar på en bas av smidiga och enkla funktioner för oss användare. En av dessa är att lägga in automatiska rapporter dagligen, veckovis eller månadsvis.

Det är alltså möjligt att välja vilka rapporter som är viktigast för dig och hur ofta du önskar rapportering gällande detta. Låt säga att trafikkällorna och kartöversikten är viktiga för er, du kan då få rapporter varje vecka för enkel jämförelse mellan dessa.

Lägga upp automatiska rapporter

Du lägger in detta genom att navigera till den rapport du avser att lägga in dessa rapporter för, klickar sedan på fliken ’E-post’ över rapportnamnet och väljer fliken ’Planera’. Där fyller du sedan i vad du vill att mailet du får ska heta så att du enkelt vet att det är informationen du söker, vilken mailadress det ska skickas till, i vilket format (exempelvis pdf) och hur ofta du önskar rapporter.

När du har sparat detta är dina automatiska rapportutskick för denna rapport aktiverade. Smidigt va?!

Förutom att det är ett enkelt sätt att göra jämförelser mellan olika tidsintervaller har jag märkt att det också är ett bra sätt att ’komma ihåg’ Google Analytics, när rapporterna kommer väcks intresset för att veta mer om även andra områden och då kan man enkelt logga in och ta del av även den andra informationen som finns tillgänglig på ditt Google Analytics-konto.