Behöver ni finnas i sociala medier?
Er marknadschef säger att ni måste finnas på Twitter, era konkurrenter finns på Facebook och i de svenska medierna läser ni om att sociala medier är det hetaste inom marknadsföring just nu. Det är lätt att tro att man måste finnas i sociala medier och håller man inte i handbromsen sitter man snart med ett […]
Er marknadschef säger att ni måste finnas på Twitter, era konkurrenter finns på Facebook och i de svenska medierna läser ni om att sociala medier är det hetaste inom marknadsföring just nu.
Det är lätt att tro att man måste finnas i sociala medier och håller man inte i handbromsen sitter man snart med ett Facebook-konto integrerat med ett Twitter-konto som automatiskt publicerar alla ens bilder som nu i rask takt ska börjas laddas upp på youtube.
Men behöver ni verkligen finnas i sociala medier?
Vad säger era kunder?
Jag älskar statistik och undersökningar. Statistik och undersökningar ger en information om hur man ska agera och varför man ska agera på ett specifikt sätt. Därför älskar jag också när företag tar hjälp av undersökningar för att utvärdera om de behöver finnas i sociala medier och hur de isåfall ska agera i sociala medier.
Ett bra exempel – CSN
De flesta i Sverige har säkerligen hört talas om CSN så jag tror inte att de behöver någon vidare presentation. CSN ser helt enkelt till att svenska studenter kan ha ett drägligt liv under sin studenttid.
Besökare till CSN.se får idag möjligheten att svara på några frågor om CSNs närvaro i sociala medier.
I undersökningen som CSN gör får besökare svara på varför de besöker csn.se, om de använder sociala medier, vad för information de skulle vilja få tillgång till i sociala medier osv.
All denna information ger CSN den kunskap de behöver. De får veta om deras besökare använder sociala medier, vilka plattformar som är mest populära, vad för information besökarna vill ha, på vilka sätt besökarna vill kunna kontakta CSN osv.
Med denna information kan CSN sen bygga sin närvaro i sociala medier på ett effektivt sätt.
Ställ frågor och uppmana till dialog
Driver ni en livsmedelsbutik? Fråga era kunder om de vill kunna kommunicera med er i sociala medier. Driver ni en e-butik? Gör en undersökning liknades den som CSN har.
Har ni redan skapat en närvaro på t.ex. Facebook kan ni här ställa frågor till era fans och ta reda på vad för information de vill ha av er.
När ni vet vad era kunder, besökare och fans vill ha kommer ni ha bättre förutsättningar för att lyckas med er närvaro i sociala medier.
Ps. Personligen anser jag att alla företag bör ha någon form av närvaro i sociala medier. Men det behöver inte innebära att man ska finnas på tio olika sociala plattformar och spendera 8 timmar varje dag på att marknadsföra sig i dessa kanaler. En personlig blogg eller Facebooksida kan räcka långt om ni ser er själva som ett litet företag.
Vad för fler frågeställningar bör man ha svar på innan man bygger sin närvaro i sociala medier? Kommentera gärna!