Bekräfta dig som ägare för ditt innehåll på Google – Förbättra synligheten & försvåra plagiering

Det blir allt vanligare med att andra kopierar innehåll, mer eller mindre och återpublicerar samma information på en annan plats. Därför kan det vara av intresse för dig som är skribent eller författare att försvåra plagieringen för andra, ranka bättre med ditt innehåll och ovanför det eventuellt plagierade innehållet genom att verifiera dig som ägare […]

Publicerat
Inlägg SEO

Det blir allt vanligare med att andra kopierar innehåll, mer eller mindre och återpublicerar samma information på en annan plats. Därför kan det vara av intresse för dig som är skribent eller författare att försvåra plagieringen för andra, ranka bättre med ditt innehåll och ovanför det eventuellt plagierade innehållet genom att verifiera dig som ägare och författare för ett innehåll.

Utöver att man försvårar plagieringen för andra så kan man även förbättra sin “författar kvalitet” i förutsättningarna att man skriver ett bra innehåll som många länkar till. Författar kvalitet används som en signal för att hur bra innehåll en författare publicerar. Därav så kan författarens innehåll  ranka bättre (bättre synlighet i sökresultatet).

Till vad passar detta för? Huvudsakligen för webbinnehåll som är i form av artiklar eller blogginlägg. Vem passar detta för? Alla som vill bekräfta ägande- eller författarrätt till innehållet.

Tillvägagångssätt för bekräftelse

Det finns ett par olika tillvägagångssätt sätt för hur man bekräftar sig som författare för ett innehåll. Och huvudsakligen så behöver man ett Google+ konto och har man inte ett så kan man skapa ett.

I många av nedanstående fall så använder man sig av rel-attributet på en länk eller lägger till i slutet av URL:en “?rel=author”.

Detta kan se ut såhär: <a href=”https://plus.google.com/u/0/101425359276061439179/” rel=”author” />Ankartext+</a>
Eller om det läggs till i URL:en: <a href=”https://plus.google.com/u/0/101425359276061439179/?rel=author” />Ankartext+</a>

En presentationssida för författaren på webbplatsen

Om det finns en sida på webbplatsen där författaren presenteras så kan alla artiklar länkas mot presentationssidan för författaren med ett rel-attribut och egenskapen “author”. Därefter länkar man till författarens Google+ profil med ett rel-attribut och egenskap “me” och från Google+ profilen i “Bidrar till” till presentationssidan på webbplatsen.

Verifiering av författare mot Google plus

Har man inte möjlighet att lägga till rel-attributet så kan man i länken till Google+ profilen avsluta URL:en med “?rel=author”.

Direktlänkat från innehållet utan en presentationssida

I en del andra fall så finns inte en presentationssida för en författare och då måste man korslänka mellan alla artiklar eller blogginlägg man skriver med Google+ profilens sida. Detta blir svårare att underhålla när det blir många refererande URL:er.

Verifiering av författare genom author relationship

Precis som föregående tillvägagångssätt så har man inte möjlighet att lägga till rel-attributet kan man i länken till Google+ profilen avsluta URL:en med “?rel=author”.

Kontaktuppgifter i artikeln

Ett ytterligare sätt att bekräfta innehållet med e-post adressen för den domän man publicerat innehållet på. Däremot är detta inte lika fördelaktigt att använda sig av då det kan utnyttjas.

Verifiering med e-mail av författare

Mer användbara resurser

För att kontrollera att man har gjort rätt så kan man använda sig av Googles Rich Snippets Testing Tool.  Man kan även se statistik i Webmaster tools för innehåll som man har verifierats som författare för, under Labs och författarstatistik.

I sökresultatet kan det därefter inkluderas kort information om författaren:

Författare i sökresultat