Bevakning i Sociala Medier
Många företag har börjar bevaka våra sociala medier för att hålla sig uppdaterade kring vad som skrivs och tycks om dem och deras varumärke. Men frågan är ju först och främst hur man då gör när man ska bevaka de sociala medierna? Vilka medier ska man bevaka och vad exakt är det egentligen som bör […]
Många företag har börjar bevaka våra sociala medier för att hålla sig uppdaterade kring vad som skrivs och tycks om dem och deras varumärke. Men frågan är ju först och främst hur man då gör när man ska bevaka de sociala medierna? Vilka medier ska man bevaka och vad exakt är det egentligen som bör bevakas?
Bevakningsområden?
Att bevaka handlar om att lyssna och förstå varumärket i sitt sammanhang och det finns självklart sätt att göra detta på alldeles gratis. Men det finns även företag som tar betalt för att hjälpa er med bevakningen. Oavsett hur man väljer att gå till väga är bevakning för att hålla koll på vad som skrivs om exempelvis ert varumärkesnamn i de sociala medierna något jag verkligen vill rekommendera alla företag att göra. Men innan ni börjar bevakningen och tar ett beslut huruvida ni vill göra det själva eller anlita hjälp bör ni först och främst bestämma er för vilka medier ni vill och bör bevaka.
Pernilla Jonsson på Kairos Future har sammanställt några Do’s & Don’ts när det kommer till strategier för Sociala Medier. Bland dessa punkter tar hon även upp bevakning och vikten av att välja ut de viktigaste källorna för just ert företag. Det är ju nämligen som så att även om de vanligaste bevakningstjänsterna utgår från några standard källor som Facebook och Twitter, kanske det finns andra källor där ni bör lägga ert bevakningsfokus. Precis som Pernilla Jonsson skriver bör ’bevakningsområdenas fokus ligga där just ert affärslandskap skapas och omskapas, vilket mer eller mindre ofta förflyttas från ett social medium till ett annat’.
Google Alerts
Vill ni ge er på ett försök till att sköta bevakningen själva har Google själva lanserat ett enkelt sätt att hålla koll på informationsflödet. Verktyget vid namn Google Alerts går väldigt bra att använda för att ta reda på vad som stöts och blöts på olika bloggar och forum, men fångar inte upp flödena på varken Facebook eller Twitter. Detta innebär att Google Alerts många gånger kan vara ett otillräckligt verktyg beroende på var ni behöver lägga ert bevakningsområde. Mer specifikt är Google Alerts ’e-postmeddelanden som innehåller de senaste relevanta Google-resultaten (webb, nyheter, etc.) baserat på en sökfråga eller ett ämne’.
Analysera och tolka
Men enbart omvärldsbevakning räcker sällan för att fullt ut förstå konsumenternas bild av ert företag. Pernilla Jonsson sammanfattar detta på ett bra sätt: Vad konsumenterna skriver om ert varumärke är i sig inte tillräckligt för att förstå varumärket och hur det fungerar i det sociala medierna. Istället måste man analysera varumärket i hela sitt sammanhang.
De enskilda inläggen säger ju egentligen ingenting var för sig och det är här den stora skillnaden ligger mellan att sköta bevakningen själv och att anlita ett företag som hjälp. Anlitar ni ett företag analyserar och tolkar de nämligen den insamlade informationen åt er och presenterar den på ett begripligt sätt. Faran är ju att det insamlade materialet bara förblir en samling enstaka inlägg som var för sig inte förmedlar någonting av nytta. Så för att kunna använda materialet som grund för framtida satsningar och strategier – tolka och analysera!
En annan intressant fråga på denna stig är även hur ni som företag bör bemöta negativ kritik på nätet, vilket är en fråga kommer ta upp i mitt nästa inlägg. Har ni några specifika funderingar kring detta ämne som ni önskar att jag tittar närmre på får ni gärna kontakta mig eller lämna en kommentar nedan.
Må så gott!