Bli synlig för mobilanvändare

Utbredning och utveckling Med den utveckling vi ser och utbredningen av mobiltelefoner och andra mobila enheter som har tillgång till Internet ökar antalet sökningar från dessa enheter i en lavinartad takt, något som sökmotorer anpassar sig efter. Alla stora sökmotorer har idag en mobil sajt där man kan få sökresultat som är anpassade till exempelvis […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Utbredning och utveckling

Med den utveckling vi ser och utbredningen av mobiltelefoner och andra mobila enheter som har tillgång till Internet ökar antalet sökningar från dessa enheter i en lavinartad takt, något som sökmotorer anpassar sig efter. Alla stora sökmotorer har idag en mobil sajt där man kan få sökresultat som är anpassade till exempelvis mobiltelefonen.
Google och andra aktörer har valt att definiera den del av Internet som är speciellt anpassad för mobila enheter för “The mobile web” och skiljer därmed denna del från den vanliga webben som är anpassade för datorer med stora skärmar.
Vill man vara fortsatt synlig för sökningar genom mobiltelefoner bör man se över sin webbplats så att den går att nå från mobila enheter.

Sökningarna

De flesta sökningar från mobiltelefoner innehåller få ord, vanligtvis två till tre och många är med fokus på en plats. Exempelvis “Frisör Jakobsberg” när samma person från en dator skulle sökt på “Frisörsalong dam i Jakobsberg”  därför är det viktigt att om man vill satsa på sin synlighet för mobila sökningar att fokusera sin på och anpassa sidan efter hur användare söker. Ta exempelvis nytta av statistikverktyg för att anpassa sidans optimering till hur de mobila användarna söker på och hur de hittar in på sidan.


[Bild från Open Hanset Alliance]

Att anpassa hemsidan

Anpassningen av hemsidor för mobila enheter börjar med att man ser över hemsidan så att det går lika snabbt när man surfar från exempelvis en mobiltelefon som från en dator. Anledningen till att en hemsida kan fungera sämre på en mobiltelefon kan vara bland annat att bilder och flash element tar lång tid att ladda ner och att hemsidan helt enkelt är stor och svårnavigerad från de oftast relativt små skärmarna.

Samma fast olika

En vanlig lösning är att visa upp en annan layout av hemsidan när en användare besöker den från en mobiltelefon, har man anpassat sin sida så att den är enkel och lättnavigerad från små skärmar kommer användare att stanna längre på sidan. Denna mobil-layout bör innehålla få bilder och flash element som är anpassade för mobiltelefonernas upplösning och det faktum att mobiltelefoner oftast har en betydligt sämre uppkoppling än datorer.

En annan populär lösning är att ha en egen sajt för mobila användare på m.domän.se, där man har samma innehåll fast anpassat för mobila använare. Detta anses av några som en mindre bra lösning då man får två helt olika sajter med samma innehåll, är innehållet på mobilsajten och den vanliga sajten innehållsmässigt likt varandra bör det finnas på samma adress och känna av vad användaren surfar på för enhet, om det är en dator eller en mobiltelefon till exempel.

Vill man få en fullfjärdad mobilupplevelse som är skäraddarsydd efter vilken typ av mobiltelefon eller annan typ av enhet som användaren använder kan man använda sig av bibliotek som jquerymobile gör att gränssnittet i listor och menyer blir likartat det som är på mobiltelefoner.

Framtiden

I dagsläget favoritiserar inte sökmotorerna nämnvärt mobilanpassade hemsidor när sökningar sker från mobiltelefoner, dock tror många att detta kommer att förändras när antalet sökningar från mobiltelefoner öknar.