4 steg till ett större kundförtroende
När vi människor uttrycker åsikter är det ofta hårddraget. ”Bra eller dåligt?”, ”Kul eller tråkigt?”. Nyanser försvinner lätt. Likadant är det ofta för den som drivet ett företag, där kunders hyllningar och sågningar avlöser varandra på internet. Idag kan människor som står inför ett köp med hjälp av telefonen på nolltid kolla upp vad som […]
När vi människor uttrycker åsikter är det ofta hårddraget. ”Bra eller dåligt?”, ”Kul eller tråkigt?”. Nyanser försvinner lätt. Likadant är det ofta för den som drivet ett företag, där kunders hyllningar och sågningar avlöser varandra på internet.
Idag kan människor som står inför ett köp med hjälp av telefonen på nolltid kolla upp vad som skrivs om ditt företag. Och då är frågan; vad cirkulerar för åsikter om din verksamhet och vilka kundupplevelser har du hittills skapat? Dagens kunder har ofta ont om tålamod, kräver mycket och är ordentligt nyfikna. De tar snabbt och gärna reda på vad dina konkurrenter kan erbjuda. Google har visat att sökningar med ordet ”bäst” i har växt med 80 procent de senaste två åren. Också orden ”undvika” och ”värsta” har ökat markant.
Så, vad bör du som driver ett företag ha i åtanke för att anpassa dig till en vaken och granskande samtid?
1. Lyssna till kritiken
Var närvarande på sociala medier och håll koll på sidor som innehåller recensioner och omdömen om företag inom din bransch. Fundera över den kritik du får och om det ligger sanning i den. Stämmer kritiken? Då är det dags att göra någonting åt det!
2. Gör samma resa som kunderna
Om kunden så enkelt kan Googla och ta reda på saker om ditt företag har ju du precis samma möjlighet. Har du kunder som är superinformerade så behöver du också vara det. Det för med sig positiva effekter på flera plan. Dels är det ju ett lysande tillfälle att kunna förbättra ditt erbjudande, vilket kommer leda till positivare åsikter om ditt företag och i slutändan fler konverteringar. En annan fördel är ju att det ger dig chansen att utforma din onlinenärvaro för att bättre kunna kommunicera med dina kunder i realtid.
3. Överväg om du ska svara på kritiken
Välriktad och konstruktiv kritik förtjänar att få ett svar. Men i vissa fall är kritiken obefogad och behöver då inte få ett svar, som bara skulle dra uppmärksamhet till ett en detalj som egentligen inte är något problem. Vissa poster är det helt enkelt bäst att bara ignorera.
4. Har du gjort fel? Be om ursäkt
”Jag ångrar ingenting” är inte en helt ovanlig mening i dagens samhälle. Men att våga plocka fram ödmjukheten kan vara högst passande när kritiken är korrekt. Medge att kunden har fått ett illa bemötande, att ni är skyldiga till en miss och berätta i vilka avseenden ni har vidtagit åtgärder. Se också till att inte svara för formellt, kliv av de höga hästarna och hitta det mänskliga tilltalet som känns på riktigt.