Bloggen & SEO – 3 förutsättningar för att bli en bra bloggare

Ni har säkert hört samma sak om och om igen: Vill man synas på nätet så måste företagets marknadsföring via sociala medier fungera, för sociala medier är framtiden! Marknadsföring genom sociala medier handlar om synlighet hos potentiella kunder i form av marknadsinsatser samt att stärka varumärket. Men sociala medier spelar även en viktig roll för […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Ni har säkert hört samma sak om och om igen: Vill man synas på nätet så måste företagets marknadsföring via sociala medier fungera, för sociala medier är framtiden! Marknadsföring genom sociala medier handlar om synlighet hos potentiella kunder i form av marknadsinsatser samt att stärka varumärket. Men sociala medier spelar även en viktig roll för verksamhetens synlighet hos de stora sökmotorerna.

Bloggen & sökmotoroptimeringens treenighet

Den typ av sociala medier som fått en tydlig och fundamental roll inom SEO är naturligtvis bloggen. För att bli en bra bloggare måste man dels kunna fånga sin publik men även förstå bloggens relation till sökmotoroptimeringens treenighet (innehåll, struktur och länkar). Det är bloggens textinnehåll som definierar bloggens länkkraft. Samtidigt förutsätter en användarvänlig struktur att det överhuvudtaget förekommer länkar till vissa undersidor.

Visionen om den perfekt sökmotor handlar om att besökaren alltid skall hitta det den söker. Något som gör besökaren till den som även är bäst på att förklara vilket innehåll som är bäst. Därför är länkar från bloggar ett bra sätt att tala om vilka sidor och vilket innehåll som uppskattas mest. Men hur blir man då en bra bloggare som kan skapa värdefulla länkar som även är intressanta för seriösa läsare? Här kommer tre enkla metoder som garanterat skapar en intressant och läsvärd blogg:

1. Var tydlig i din kommunikation och fokusera på ett ämne

Vill man skapa stark länkkraft och få dedikerade läsare bör man hålla sitt bloggande kring ett spcifikt ämne. Det kan handla om allt från breda till smala kategorier. Så länga man kan koppla dem till varandra. Visa att du kan mycket om ämnet och kom med nya intressanta fakta för att underhålla dina läsare. Genom att hålla sig till ett ämne får man mycket bra grundläggande textinnehåll. Något som sedan ger upphov till en större relevans i dina länkar. En bra blogg med många intressanta inlägg kring samma ämne skapar en otroligt stark ”röst”

2. Håll dig till 3 objekt!

Man brukar säga att vi människor kan processera så mycket som 7 olika saker på samma gång. Men i och med nätets karaktär som medium så bör man istället hålla sig till 3 ämnen, strategier eller metoder för att besökaren skall kunna ta in texten på bästa sätt. Inlägget känns inte lika långt och dina besökare har även en större chans att minnas vad du skrivit. Minns besökaren vad som har skrivits kan de även ha en större benägenhet att länka till innehållet.

3. Håll ditt inlägg kort, intressant och lite chockerande

Visste du att ca 80 % av alla läsare på webben skummar text? Därför kan det vara bra att hålla sig till relevant information med flera rubriker eller listor. Du fångar din läsare och uppmanar till länkande är inte det lättaste. Men till att börja med kan man arbeta på att hålla sin information så kort och intressant som möjligt. Bygg gärna upp stämningen med en intressant inledning för att sedan chockera läsaren med något häpnadsväckande fakta.

Till sist kan man även tala om vikten av att sätta en egen prägel på din blogg. Ingen vill läsa om något som kan stå i vilken blogg som helst. De väljer din blogg därför att den är unik och ger dem intressant fakta. Fortsätt hålla dig till ett ämne och lägg mycket arbete på dina inlägg. Då ökar chanserna till att du får en skara trogna läsare. Men framför allt så får din blogg en otroligt stark länkkraft som hjälper flera besökare att få väsentliga träffar på sökmotorerna.