Budgivningsstragier vid Adwords auktioner
Adwords är ett auktionsförfarande men istället för att den som lägger högsta budet vinner auktionen, betalar den som vinner auktionen den lägsta möjliga summan för den högsta möjliga placeringen. Det innebär att du betalar den lägsta möjliga summan för att slå den sponsrade länken som ligger under din. Varje gång en sökning sker som triggar […]
Adwords är ett auktionsförfarande men istället för att den som lägger högsta budet vinner auktionen, betalar den som vinner auktionen den lägsta möjliga summan för den högsta möjliga placeringen. Det innebär att du betalar den lägsta möjliga summan för att slå den sponsrade länken som ligger under din. Varje gång en sökning sker som triggar din annons sker en auktion och Google räknar ut vilken annons som är kvalificerad för att visas högst upp. Det du sen får betala för klicket är den faktiska kostnaden per klick eller s.k. ’actual cpc’. För att kunna fastställa vad du ska lägga för bud i kronor och vilken budgivningsstrategi du ska ta måste du först och främst bestämma vad du har för mål med marknadsföringen och vilket resultat du förväntar dig att de sponsrade länkarna ska ge. Du kan välja att lägga fokus på antalet klick, antalet visningar eller antalet konverteringar och respektive inriktning kräver olika budgivningsstrategier och ger olika slutresultat.
Fokus på klick
Är du främst intresserad av att få in mycket trafik till din hemsida ska du välja fokus på antalet klick och här har du två alternativ: automatisk budgivning eller manuell budgivning.
- Automatisk budgivning Du sätter en dagsbudget och Adwords jobbar för att generera så många klick som är möjligt inom ramen av den dagliga budgeten du bestämt.
- Manuell budgivning Precis som med automatisk budgivning betalar du endast per klick men kan kontrollera och justera dina max bud fritt. Du kan bestämma ett visst bud på annonsgruppsnivå eller för individuella sökord.
Fokus på visningar
Istället för att lägga fokus på att buda per klick i söknätverket kan du välja att visa dina annonser i innehållsnätverket istället och betala per tusen visningar. Denna variant rekommenderas främst om du vill uppmärksamma och bygga ditt varumärke.
Fokus på konverteringar
Den här avancerade budgivningsmetoden tillåter dig att specificera ett max CPA (cost per acquisition) bud, dvs det mesta du anser att en konvertering är värd. Det finns några krav för att kunna använda den här metoden. Du måste, bland annat, ha en aktiv kampanj som historiskt sett har minst 15 konverteringar baserat på de senaste 30 dagarna. Den här informationen är nödvändig för att Google ska kunna estimera hur framtida konverteringar kommer se ut. (Läs mer om CPA och hur det fungerar i nästa inlägg).
Faktisk CPC
Det bud du lägger representerar så mycket som du är villig att betala per klick, visning eller konvertering men innebär inte att det är den summan som du faktiskt kommer betala per klick. Adwords auktionen ser, som sagt, till att du betalar så lite som möjligt per klick för högsta möjliga placering. För att räkna ut annonsrankingen multipliceras sökordets CPC bud med kvalitetspoängen för sökordet. Annonsranking = CPC bud × Kvalitets poäng. Med andra ord, om annonsör X lägger ett bud på 3 kr och annonsör Y lägger ett bud på 4 kr betyder inte det nödvändigtvis att annonsör Y får den högre placeringen i det fall att annonsör X har högre kvalitets poäng och därmed högre annonsranking. Den faktiska CPC:n räknas ut enligt följande: Faktisk CPC = Annonsranking att slå ÷ Quality Score. Med andra ord, om vi nu konstaterat att annonsör X har högre kvalitetspoäng och högre annonsranking än annonsör Y, fastän annonsör Y lägger högre CPC bud, får annonsör X betala en faktisk klickkostnad som räknas ut genom ta annonsör Y’s annonsranking delat på sitt egna kvalitetspoäng. Annonsör X kanske får betala 2 kr för ett klick fastän ett bud lagts på 3 kr.
Estimerade klickpriser och trafik
CPC budet du lägger för ett sökord är helt upp till dig och beroende på vilka mål du har med marknadsföringen. Ditt max bud ska vara en summa du anser klicket eller konverteringen är värd. Ett tips är att se vilka klickpriser Sökordsverktyg föreslår samt vad Adwords Trafikkalkylator estimerar för trafik på angivna sökord. På så sätt kan du få en ungefärlig bild om vad du bör räkna med för bud för att kunna uppnå de mål du specificerar med sponsrade länkar.
http://www.youtube.com/watch?v=K7l0a2PVhPQ&feature=player_embedded#!