Bumper ads – nytt annonsformat på YouTube
Nu under maj lanserar YouTube ett nytt och kortfattat annonsformat som de beskriver som ”videoannonsernas haiku”. Den nya annonsen ”Bumper ad” är en 6 sekunder lång pre-roll som inte går att hoppa över. Det innebär nya möjligheter för kreativ och effektiv annonsering genom rörligt media. Det nya formatet är framtaget med mobilanvändandet i åtanke. YouTubes produktansvarige […]
Nu under maj lanserar YouTube ett nytt och kortfattat annonsformat som de beskriver som ”videoannonsernas haiku”. Den nya annonsen ”Bumper ad” är en 6 sekunder lång pre-roll som inte går att hoppa över. Det innebär nya möjligheter för kreativ och effektiv annonsering genom rörligt media.
Det nya formatet är framtaget med mobilanvändandet i åtanke. YouTubes produktansvarige för videoannonser Zach Lupei har bloggat om nyheten där han samtidigt hänvisar till en undersökning som visar att hälften av personer i åldern 18-49 i första hand väljer mobilen för att se videoklipp. Eftersom annonsformatet bara är 6 sekunder långt är det särskilt anpassat till kortare videoklipp.
Bumper ads ersätter inte något av YouTubes nuvarande annonsformat utan ger ytterligare ett alternativ för annonsörer, och inte minst en möjligt att kombinera flera annonsformat för att uppnå bäst effekt. Med sin tidsbegränsning blir Bumper ads styrka främst att väcka ett intresse. YouTubes TrueView annonser, det längre pre-roll formatet som vi är vana vid att se och som går att hoppa över efter 5 sekunder, gör det därefter möjligt för annonsörer att berätta mer för de som blivit intresserade och som därmed väljer att se hela annonsen.