Bygg upp ditt nätverk med hjälp av mailutskick

3

Publicerad 29 augusti 2011, 14:08 av Viva Media

Det finns många förväntningar på Internet som marknadsföringskanal. Något som troligtvis går hand i hand med att den är öppen för alla former av aktörer. Här brottas både stora och små företag om att etablera sig inom just sitt område. Något som kommer av att både små och stora aktörer faktiskt har råd att marknadsföra sig i inom samma medium.

Samtidigt så öppnar Internet för fler vägar att bygga sitt nätverk genom. Kombinationen av antalet aktörer och variationen av marknadsinsatser gör det svårt att pricka precis rätt.  Ben Settle från Copyblogger ger dig sina egna tips för hur du bygger upp ett nätverk och marknadsför dig med hjälp av utskick via e-mail.

Med 5 enkla tips så ger han sitt perspektiv på hur du lyckas skapa dig ett nätverk genom devisen; ”Alla har något att erbjuda”:

 

  1. Träffa RÄTT människor genom sociala medier

Vad är sociala mediers huvudsyfte? Att föra samman människor genom gemensamma vänner eller intresse!

Med sociala medier har du möjlighet att interagera med människor du annars inte skulle komma i kontakt med. Genom t. ex. Facebook kan du jämföra intressen och på så sätt hitta individer som skulle kunna uppskatta just din tjänst och som kan utvecklas till en värdefull kontakt. En konakt som kan vara till stor hjälp när du ska bygga din mail-lista!

  1. Fråga folk i din närhet

Ta en titt på ditt eget nätverk. Ofta finns där personer som har samma intresse som du och säkert känner individer eller vet om verksamheter som kan vara intresserade av dina utskick.

Låt dem ta en titt på vad du har att erbjuda och går känns kontakten rätt så kan ni säkert få ta del av varandras nätverk.

  1. Forumen lever fortrarande

I tider som dessa, när sociala medier har tagit över det mesta av den sociala interaktionen på Internet skulle man kunna tro att forum var en förlegad kommunikationskanal. Men forumen lever fortfarande.

Sanningen är faktiskt den att det kan vara lättare att hitta personer som är intresserade av din nisch. Men försök inte locka in dem i ditt nätverk. Kommunicera och var hjälpsam, låt dem nappa på den vägen!

  1. Börja med vad du har att tillgå

Kontakter med mindre nätverk kan också visa sig nyttiga, så negligera inte dem! Det kan vara bättre att bygga många mindre nätverk och på så sätt låta det växa.

Samtidigt är även personer och verksamheter med mindre nätverk mer benägna att acceptera din förfrågan då de själva troligtvis är ute efter att utvidga sitt nätverk.

Egentligen så är det ganska enkelt. Man kan ju inte börja på toppen, alla börjar med det man har och arbetar sig uppåt!

  1. Låt ryktet spridas

I inledningen av en kampanj kan det gå trögt. Du får kämpa för att bygga ett nätverk och underhålla dina kontakter.  Men fortsätter du att framställa intressant innehåll och erbjuda ett värde för ditt nätverk behöver du inte be om kontakter så länge till.

Blir du tillräckligt populär så sprids ditt rykte utanför ditt nätverk och du får chansen att vidga din kundkrets. Situationen blir nu omvänd. Helt plötsligt börjar andra att be om att få bli en del av ditt nätverk, du har blivit den som alla ser upp till och vill interagera med.

Har du nu nått hit bör du dock vara medveten om att detta bara är ett första steg. Nu är det dags att skörda frukterna av det nätverk som du byggt upp. Använd din position och börja skicka ut information och erbjudanden till kunder och andra intressenter! Lycka till!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy