Därför är content marketing grundbulten för bra SEO
Effektiv SEO är idag A och O för företag som vill locka kunder via webben. Content marketing är arbetssättet som effektiviserar din SEO. Här är fem saker att tänka på. 1) SEO – omöjligt utan innehåll För att kunna jobba med SEO krävs innehåll, något sökmotorn kan hitta. När innehållet skräddarsys både för målgruppen och […]
Effektiv SEO är idag A och O för företag som vill locka kunder via webben. Content marketing är arbetssättet som effektiviserar din SEO. Här är fem saker att tänka på.
1) SEO – omöjligt utan innehåll
För att kunna jobba med SEO krävs innehåll, något sökmotorn kan hitta. När innehållet skräddarsys både för målgruppen och för sökmotorn uppstår ljuv musik: Google och de andra motorerna har lätt att hitta till ditt innehåll och besökarna gillar vad de får när de kommer dit.
När du jobbar med content marketing, ger du både målgruppen och sökmotorerna det de vill ha. Bloggformatet är populärt för denna funktion – bland dem som gör det bra finns Moderskeppet.
2) Värdefullt innehåll bygger varumärket
Content marketing handlar om att vässa sitt varumärke för potentiella kunder genom att ge dem värdefullt innehåll (text, bild, film, ljud). Värdefullt blir det när det uppfattas som underhållande och nyttigt – bra info presenterad på ett bra sätt.
Ett framgångsrikt svenskt exempel är Volvo Lastvagnar, som med sin “Test Series” når rätt in i målgruppens hjärta.
Ett annat är Avanza – hur de lyckas berättar denna bloggpost.
3) Hitta din identitet
Bra content marketing hämtar sin energi från tre källor:
- Målgruppens intressen: prata om det din målgrupp bryr sig om
- Företagets verksamhet och varumärke: du ska prata om det du kan och står för.
- Söktermer: när du har koll på vad människor söker på, har du ett underlag för att träffsäkert skräddarsy ditt innehålls presentation.
När du har koll på detta kan du bestämma vad ditt företag ska prata om och hur det ska göra det för att få bästa effekt.
För att få koll, kan du göra som företaget Virgin gjorde när de byggde om sin webbplats för några år sedan. Innan bygget började, la de närmare ett år på att kartlägga sina kunder och besökare. Genom att analysera stora mängder data, lärde de sig vem de riktade sig till och vad de ville ha. Nästa steg var att skräddarsy en webbplats med innehåll för dessa personer.
4) Investera i kvalitet
Det är lätt att skapa något som ser ut som innehåll – text som skrivs för att hemsidan bara ska uppdateras. Att göra något med kvalitet är svårare, men lyckas du bygger du en resurs som kommer att bidra till företagets försäljning under lång tid framöver.
En nestor i detta sammanhang är Red Bull, som ägnat två decennier åt att muta in hela actionsport-genren som sin egen. Tack vare ett långsiktigt arbete redan från scratch finns det idag få som kan se ett freestyle-åk på skidor utan att tänka på vingar. Idag har mediesatsningen blivit en egen verksamhet.
5) Lägg ut! Lägg ut!
Men oavsett hur bra innehåll du skapar, spelar det ingen roll om ingen känner till det. För att verkligen få snurr på både din content marketing och din SEO (sökmotorer gillar besökare och inlänkningar), måste du se till att sprida innehållet också.
Det gör du via sociala medier, AdWords och annonser på Twitter och Instagram, epostutskick, föredrag, native advertising och mycket annat.
Och glöm inte att be dina anställda och andra ambassadörer – kunder, bloggare, återförsäljare och andra – sprida vidare.