Därför ger engagemang fullträff i sociala medier

3

Publicerad 22 februari 2016, 11:02 av Alette Sörensen

Ett roligt videoklipp på Facebook, en intressant platsannons på Linkedin eller ännu en provocerande solig semesterbild på Instagram. Sociala medier är bäst när de skapar känslor och engagerar. Hur kan du som företag bli en del av detta och möta dina kunder via sociala medier? I det här inlägget ska vi se hur engagemang är receptet på framgång i sociala medier, oavsett om dina kunder är privatpersoner eller företag.

Låt oss först se på varför vi ska satsa tid och energi på sociala medier.

1. Varför ska du engagera dig?

  • Dina kunder finns på sociala medier. Användandet av sociala medier är inte bara stort, det fortsätter att växa. Det kan vi läsa i rapporten Svenskarna och internet 2015 som visar att så mycket som 77 procent av svenska internetanvändare besöker sociala medier. Facebook toppar listan med 70 procent av internetanvändarna, där nästan hälften av dem besöker Facebook dagligen. Instagram används av 40 procent, Twitter och Linkedin båda av 22 procent av internetanvändarna och 21 procent på uppstickaren Snapchat. Förutsättningarna för att nå dina kunder i någon av dessa kanaler är därmed mycket goda.
  • Det är kostnadseffektivt. Att nå många och nå långt hör till styrkorna med sociala medier. Generellt kan alla, privatperson liksom marknadsförare, lägga upp ett inlägg utan att behöva betala för att det visas. För att öka räckvidden kan det däremot vara värt att investera i annonsering. Här har du möjlighet att anpassa budgeten helt efter dina förutsättningar.

 

Det ska påpekas att alla företag inte nödvändigtvis måste finnas på sociala medier. Men innan du väljer att lägga sociala medier åt sidan bör du noga överväga potentialen i att på ett så snabbt och kostnadseffektivt sätt kommunicera med dina kunder, och vilken effekt ditt engagemang i sociala medier kan ha för din marknadsföringsstrategi. Tar du inte möjligheten, gör garanterat någon annan det.

För att lyckas med din närvaro på sociala medier kommer det i längden kräva både tid och resurser. När ditt budskap tävlar med Adele’s musikvideo, den senaste stora lokalnyheten eller söta kattungar handlar det inte enbart om att lägga upp ett sponsrat inlägg. Det handlar om att engagera.

 

2. Varför ska du engagera dina kunder?

  • Engagerande innehåll fångar uppmärksamheten. I ett flöde på sociala medier är engagerande innehåll det som sticker ut, som väcker intresse och som skapar känslor. Det är innehåll som kan kräva lite mer förberedelse, men det kommer att vara värt det.
  • Engagerande innehåll når längre. Målet för ett inlägg behöver inte vara att bli viral (även om det vore en bonus). Engagerande innehåll ger ringar på vattnet. Det gillas och delas i större grad än andra inlägg och når därmed fler än dina följare ”på köpet”. Ditt budskap och varumärke sprids. På Facebook innebär ökat engagemang bland dina följare också att dina kommande inlägg blir mer relevanta och profileras bättre i deras nyhetsflöde.

Att skapa engagerande innehåll är målet. Den obesvarade frågan är hur?

 

3. Hur ska du engagera?

  • Ge kunden ett mervärde. Vad är viktigt för dina kunder, vad bryr de sig om? Utgå från detta när du förbereder innehållet. Harvard Business Review skriver att innehållet lämnar ett starkare intryck är om du kan möta kundens behov. Inom B2B kan det handla om att berätta om hur ditt företag är pålitligt, bidrar till att sänka kostnader eller är tidiga med det senaste på marknaden. Du kan också utgå från händelser på företaget, en nyanställd eller ett jubileumsfirande, och presentera det på ett sätt som bjuder in kunderna till att lära känna ditt företag mer. Ett annat tips är att ställa en fråga och starta en dialog med kunderna, eller att svara på frågor från kunderna och inge förtroende genom att visa din expertis inom området.
  • Använd bilder eller rörligt. Bilder eller videoklipp fångar uppmärksamheten och hjälper oss att komma ihåg budskapet. Tänk på att bilderna kommer att kopplas till varumärket, välj bilder av bra kvalitet. Detta gäller även logotyp eller eventuell omslagsbild på din profilsida.
  • Välj kanal och anpassa budskap och innehåll. Olika sociala medier har olika egenskaper och styrkor.
  • Annonsera. Engagerande innehåll har potential att nå längre. Men för att nå ännu fler, rikta budskapet mot en särskild målgrupp och maximera effekten, är det värt att sponsra inlägget.
  • Glöm inte att mäta. Testa, mät och se vilken kanal, vilket budskap och vilken tid på dygnet som ger bäst resultat. Du kan följa statistiken som finns hos den enskilda kanalen och använda analysverktyg som samlar statistiken på ett ställe.
Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy