Därför startades Viva Media
Det kändes väldigt spännande att gå in i hösten i en helt ny företagskonstellation, Viva Media Group. Vi har sedan länge insett att om man ska kunna vara konkurrenskraftig inom den digitala arenan, som växer så det knakar, och samtidigt kunna leverera de bästa resultaten krävs en tydlig spetskompetens inom de tjänster som dominerar marknaden. […]
Det kändes väldigt spännande att gå in i hösten i en helt ny företagskonstellation, Viva Media Group. Vi har sedan länge insett att om man ska kunna vara konkurrenskraftig inom den digitala arenan, som växer så det knakar, och samtidigt kunna leverera de bästa resultaten krävs en tydlig spetskompetens inom de tjänster som dominerar marknaden. Om nu någon missat det så är Viva Media Group en sammanslagning av Mediaview, Kenzaku och MediaAnalys. Samtliga tre bolag var i marknadsledande segmentet inom sina respektive områden, nämligen digital mediestrategi, PPC och SEO.
Fusionen, som tillkännagavs i slutet av juni, utgjorde startskottet för Viva Media och just nu befinner vi oss i en fas med väldigt mycket arbete. I över ett och ett halvt års tid fördes samtal om att fusionera bolagen och de sista månaderna var det naturligtvis mer intensivt. Trots att vi, enligt oss själva, förberett oss väl insåg vi nog inte hur mycket jobb det innebar att slå samman tre etablerade bolag med nya kundflöden, arbetsstrukturer och organisationsförändringar. Det är intensivt för väldigt många just nu men samtidigt väldigt, väldigt roligt. Vi har en skara på ca 130 fantastiska medarbetare som varje dag gör sitt yttersta för att leverera de bästa resultaten för våra 2 500 kunder.
Varför gjorde vi då detta? Beteendet på marknaden har minst sagt förändrats drastiskt de senaste 10-15 åren inom marknadsföring. Tidigare krävdes ofta väldigt stor marknadsbudget för att slå sig in på en marknad, idag ser medielandskapet helt annorlunda ut. Man kan med rätt strategi uppnå väldigt stora resultat med ganska begränsade medel, något som inte alls på samma sätt varit möjligt tidigare. Ser man i ett kortare perspektiv så växer den digitala marknaden så det knakar just nu. Utvecklingen går med rasande fart och vi ser ingenting som pekar på att den kommer mattas av under den närmsta framtiden. Snarare ser vi en fortsatt stark tillväxt framöver, inte minst i och med utvecklingen inom mobilt, sociala medier och rörlig bild på webben. För att kunna leverera tydliga och direkta resultat åt våra uppdragsgivare i den snabba och komplexa marknad vi ser idag, krävs mycket mer fokus och uppföljning än för bara ett par år sedan. Där ser vi styrkan i att vara en större mediegrupp med tydlig spetskompetens inom de områden som de flesta digitala mediestrategier kräver.
Utöver detta är vi väldigt glada över alla de leverantörer vi jobbar med inom olika mediesegment. Att få vara med att driva denna utveckling i ett land som Sverige är väldigt roligt. Inte bara ligger vi långt fram internationellt rent marknadsmässigt, vi har även väldigt högt internetanvändande, vilket gjort landet till ett av världens främsta när det gäller tekniska innovationer. Det kommer hela tiden nya innovativa företag som utvecklar och marknadsför spännande produkter och tjänster.
Jag vill tacka alla kunder, partners och leverantörer för förtroendet att få arbeta tillsammans med er. Vi hoppas kunna fortsätta jobba långsiktigt, målmedvetet och fokuserat tillsammans med er alla, nu med ytterligare resurser.
Magnus Hasselteg, VD