Demografisk inriktning i Google Adwords

För er som använder er av både annonsering på Facebook och Google Adwords så vet ni att man kan rikta sina kampanjer och annonser mot bl.a. ålder, kön och intressen på Facebook. Detta kallas demografisk inriktning och nu har Google tagit ett litet steg mot detta även för Adwords. I detta inlägget ska jag förklara […]

Publicerat
Inlägg SEM

För er som använder er av både annonsering på Facebook och Google Adwords så vet ni att man kan rikta sina kampanjer och annonser mot bl.a. ålder, kön och intressen på Facebook. Detta kallas demografisk inriktning och nu har Google tagit ett litet steg mot detta även för Adwords.
I detta inlägget ska jag förklara hur ni går tillväga för att komma igång med demografiska inriktningar och hur ni kan har nytta av det genom att presentera ett litet case där jag har jobbat med demografiska kampanjer.

Inte lika pricksäkert

Google i all ära men denna demografiska inriktningen är inte i närheten så precis som den är på Facebook. Den stora skillnaden är att på Facebook anger du din profil med ålder, kön, realtionsstatus, familj, intressen m.m.
Googles variant är enkelt förklarat att de försöker profilera en användare genom surfhistoriken. Om en användare besöker många sidor som har tjejer i åldern 20-30 som sin primära målgrupp så kommer Google att förutsätta att den användaren tillhör denna kategorin.
Därför är det inte helt säkert att man kommer helt rätt med sin inriktning utan det kommer säkert finnas andra åldrar och kön i samma kategori. Ett exempel är ju om en familj delar på en och samma dator hemma där mamma, pappa och två barn i tonåren surfar på samma dator. Då blir det väldigt svårt för Google att bestämma vilken demografisk kategori den användare tillhör. För Google ser det som samma användare så länge man inte loggar in på olika Google-konton.

Hur riktar jag mina annonser?

I mitt lilla test som jag har utfört så har min kund sagt till mig att deras primära målgrupp är kvinnor i åldern 20-50. Istället för att då annonsera med en och samma kampanj och samma dagsbudget och bud har jag valt att bryta ut deras kampanj i Displaynätverket. Jag har riktat in mina bildannonser mot fyra olika målgrupper som syns här nedan.

demografiska kampanjer

Med dessa kampanjer kan jag nu börja dra slutsatser om kundens uttalade målgrupp är samma som de som konverterar till kunder via Googles Displaynätverk. Jag kan även välja att öka dagsbudgetar, bjuda på de placeringar som konverterar bäst för respektive kampanj.
Resultatet visade att kundens uttalade målgrupp faktiskt var de som konverterade bäst men inte genom att klicka på annonsen och sedan omvandla utan att de har sett annonsen och sedan omvandlat till kund genom att ta sig till sidan på ett annat sätt.
Effekterna av detta och hur man ska jobba vidare med dessa resultat får man analysera och ta fram en bra strategi för. Det kanske kommer i ett framtida inlägg.

Hur gör man?

Om du tycker att detta är intressant och vill testa demografisk intriktning, börja med att skapa eller välja den kampanj som du vill rikta mot en demografisk målgrupp. Kampanjen måste vara riktad mot Googles Display-nätverk. Sedan väljer du fliken Display-nätverket och klickar sedan på Ändra visningsinriktning.

Då får du upp en mängd olika val där du kan bestämma sökord, placeringar och/eller inriktningar. När du har gjort detta så kan du scrolla ner och välja Kön och sedan Ålder.

ålder och kön

Som jag nämnde tidigare så har Google svårt att i vissa fall avgöra om användaren är man eller kvinna. Därför har de även ett val som heter Okänd som innefattar de användare där Google inte lyckats avgöra om användaren är man eller kvinna.
Mitt råd är att absolut inte förbise detta valet utan att istället ta med det i någon av dina demografiska kampanjer eller om man vill vara riktigt noggrann skapa en egen kampanj och rikta mot Okänd.

Är det någon av er som har testat att jobba med demografiska inriktningar i Adwords?