Den perfekta sökmotorn – Vision! Verklighet?
Har du någonsin tänkt på allt arbete som ligger bakom möjligheten att kunna genomsöka i stort sett hela webben genom sökmotorerna? Hur kommer det sig att just de resultat som du får har en hög väsentlighet? De populära sökmotorerna har utvecklats under flera år och förändras i stort sett varje dag. Arbetsplatserna där det kreativa […]
Har du någonsin tänkt på allt arbete som ligger bakom möjligheten att kunna genomsöka i stort sett hela webben genom sökmotorerna? Hur kommer det sig att just de resultat som du får har en hög väsentlighet? De populära sökmotorerna har utvecklats under flera år och förändras i stort sett varje dag. Arbetsplatserna där det kreativa arbetet sköts är idag några av världens mest eftertraktade. Men så har det inte alltid varit. Sökmotorernas framväxt har kantats av timmar i trånga källarutrymmen och sunkiga husvagnar. Allt för att nå den status som de har idag. Följ med från början av resan som i framtiden kan resultera i det självklara målet; ”Den perfekta sökmotorn.”
I begynnelsen existerade inte Google
Historien om sökmotorn började när webben var mycket ung. På den tiden var det fortfarande lång tid till namn som Google och Bing skulle börja figurera. Det har funnits flera aktörer på marknaden och det har varit en lång väg. Men vi börjar 1993 då den första populära sökmotorn presenteras. World Wide Web Wanderer skapades för att mäta hur webben växte. Men så mycket mer var det inte. Statistik från denna tidiga sökmotor finns idag fortfarande tillgänglig. Dock försvann tjänsten 1997.
1994 gör presenteras sökmotorerna Webbcrawler och Lycos. Webbcrawler innehöll endast 6 000 indexerade webbplatser och har sedan 1994 genomgått ett flertal ägarbyten. Lycos har ungefär samma historia, men kunde presentera hela 54 000 indexerade sidor. Idag ägs man av ett koreanskt bolag.
Altavista – Den första globala sökmotorn
Altavista är troligtvis ett namn som väcker många gamla minnen till liv. 1995 var det den första sökmotorn som blev riktigt populär här i Sverige. Tack vare att man var den första sökmotorn med en flerspråkig sökfunktion kunde man nu utföra korrekta sökningar i fler länder än tidigare. Altavista är kungen bland sökmotorer fram tills en utmanare som hette Google börjar vinna mark runt 1998.
Larry Page och Sergey Brin skapade Google som snabbt tog sig till toppen. Där är vi idag. Med Google som världens i särklass mest populära sökmotor. Läs vidare för att se varför det är just deras idéer som har förändrat en hel världs syn på sökmotorer.
Men har jag inte glömt någonting nu? Yahoo tänker ni. Men anledningen till att jag inte tagit med Yahoo är att det från början skapades som en webbkatalog. Idag är Yahoo en av de stora globala sökmotorerna tillsammans med Google och Bing.
Den perfekta sökmotorn?
Google revolutionerar vårt sätt att söka genom att värdera sidor utifrån länkar. Genom verktyget Pagerank kunde man få ett kvitto på vilken status den egna hemsidan har. Man arbetade även med innehållet på sidan genom att värdera relevansen i Meta-data och textinnehåll på sidan. Den självklara visionen var att skapa ”Den perfekta sökmotorn”. Uttrycket är myntat av Larry Page och handlar om en eftersträvansvärd status hos en sökmotor. ”Den perfekta sökmotorn förstår precis vad du menar och ger dig exakt det du vill ha.” En lockande och inte helt orealistisk tanke. Men det lär dröja länge innan vi befinner oss där.
Även om man inte jobbar mot sin vision till 100 procent under varje dag så försöker Google ständigt mot att utveckla nya möjligheter. Man siktar ständigt mot att utveckla sina lösningar för nya användningsområden och plattformar. Små och stora steg för att i framtiden kunna presentera en sökmotor som alltid levererar exakt det du söker!
Det är en lång resa för att någon gång kunna nå visionen. Men vad säger ni ouppnåeligt nonsens eller realistiskt framtidsmål?