Den ultimata guiden för Google Penguin

’nobody knows.’ Jag kommer snart förklara vad jag menar med detta citat, men låt mig först gå in på bakgrunden till det. Det är nu drygt två veckor sedan SMX Stockholm gick av stapeln på Münchenbryggeriet, samtidigt som eMetrics Summit hölls i samma lokaler. Detta blev den första SEO-konferensen inom Sveriges gränser som jag besökte, så […]

Publicerat
Inlägg SEO

’nobody knows.’

Jag kommer snart förklara vad jag menar med detta citat, men låt mig först gå in på bakgrunden till det.

Det är nu drygt två veckor sedan SMX Stockholm gick av stapeln på Münchenbryggeriet, samtidigt som eMetrics Summit hölls i samma lokaler. Detta blev den första SEO-konferensen inom Sveriges gränser som jag besökte, så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.

MediaAnalys hade en plats i talarlistan som hölls av mig och Tom Anthony som jobbar på Distilled i London. Ämnet blev Googles algoritmuppdatering Penguin och framtiden inom SEO. Egentligen var varken min eller Toms tanke att prata om Penguin men på något sätt blev det så. Men det är en annan historia.

Jag skulle inleda föreläsningen med att prata om hur du kan analysera om du blivit träffad av Penguin, hur du tar dig på banan igen och säkrar dig för framtiden. Tom skulle sedan ta över för att prata om vad Penguin egentligen innebär och ge vidare tips för framtiden.

När vi satt och övade vår presentation på Münchenbryggeriet höll vi båda med om en sak – inget vet egentligen något om Penguin. Penguin är en av få uppdateringar från Google som vi faktiskt inte vet så mycket om. Många frågor är obesvarade och vårt ämne blev en utmaning.

Tom genomförde en enkätundersökning om Penguin innan SMX som 78 SEOare svarade på. Delar av denna undersökning presenterade Tom i sin presentation som även går att ta del av i helhet här. Intressant är att endast 1 av alla 78 respondenter svarat att han återhämtat sig efter ’straff’. Tror han. Om vi jämför med Googles Panda är det tvärtom väldigt många som straffats men återhämtat sig från den uppdateringen. Den uppdateringen vet vi betydligt mycket mer om.

Innan SMX Stockholm publicerade jag en preview av min föreläsning i vårt newsroom som täcker en hel del av det jag tog upp. Både min och Toms presentation ligger tillgängliga på Slideshare. Tom har dessutom skrivit en blogginlägg på Distilled’s blogg med lite tips och reflektioner kring Penguin.

Det jag och Tom pratade om är hämtat från egna och andras erfarenheter av Penguin. Vad vi definitivt kan konstatera är att Googles algoritmer är långt ifrån perfekta. Ibland drabbas sajter negativt som absolut inte borde göra det. Och tvärtom.

Svenskar borde bli bättre på utbyta erfarenheter

Under SMX Stockholm träffade jag, förutom Tom, bland annat även Jon Quinton från SEOgadget och Mark Mitchell från Brightedge, som båda föreläste. En gemensam faktor är deras humor och enorma expertis inom SEO. Efter SMX diskuterade jag, Tom och Mark Svenska vs. Engelska SEO-branschen över en Svensk öl på en pub. En stor skillnad mellan SEO i Sverige och England är att Engelska SEOare väldigt ofta träffas, diskuterar SEO, ger tips, idéer och utbyter kunskap. Något både Tom och Mark hävdade att vi måste bli bättre på i Sverige för att förbättra hela branschen. Och det kanske ligger något i det. Om Tom och Mark gillade Svensk öl? Absolut!