Det Digitala Varumärkesavtrycket

Surfbeteendet förändras. Det är mer sök än surf.  Google är oftast den första bryggan ut på nätet och även om vi vet adressen till sidan så går det ofta snabbare att googla och klicka på första länken i listan. Webbläsarnas google-fönster uppe till höger uppmanar ju oss också till detta beteende. Eftersom det är på […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Surfbeteendet förändras. Det är mer sök än surf.  Google är oftast den första bryggan ut på nätet och även om vi vet adressen till sidan så går det ofta snabbare att googla och klicka på första länken i listan. Webbläsarnas google-fönster uppe till höger uppmanar ju oss också till detta beteende.

Eftersom det är på väg att bli mer “sök” än “surf” så kan man ju fundera på vilket som egentligen är din första “hemsidan” – är det sökresultatet i Google eller din riktiga hemsida?

Låt mej ta ett exempel: Jag har bestämt mej för att boka ett barnkalas på en känd hamburgerkedja. Jag googlar på barnkalas + hamburgerkedjan. Den tredje träffen i google är ett blogginlägg som handlar om vilken stressad miljö barnkalasen hålls i. Nä, det blir nog hemma istället… Jag kom inte ens fram till hamburgerkedjans hemsida.

Summan av bruset på Internet kring ditt varumärke avspeglas i Google. Man kan kalla det för ett Digitalt Varumärkesavtryck. Det kan vara positivt, neutralt eller negativt laddat eller så har du inget avtryck alls, dvs du är inte hittbar. Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är att varje företag har koll på sitt avtryck.

Roger Elverskog
Webbstrateg, NPP Reklambyrå.