Viva

Din hemsida mår bra av fräscht innehåll

Content Sökmotoroptimering
Publicerad , senaste uppdatering

Fånga dina besökare och få dem att känna en trygghet när de besöker din webbplats. Exponera din information på rätt sätt och få dina besökare att agera! För sanningen är den att bra texter i rätt sammanhang ger dig större möjlighet att konvertera, samtidigt som det även är en viktig faktor för att sökmotorerna ska skapa sig en uppfattning om webbplatsens relevans. Då gäller det givetvis att presentera ett korrekt framställt och bra innehåll som ger rätt information, men du måste även se till att ständigt uppdatera ditt textinnehåll för att ge dig själv de bästa förutsättningarna.

2 typer av textsegment

På en webbplats kan man se två tydliga segment som karaktäriserar innehållet, dels så har vi de statiska textsegmenten som ska ge en allmän information om företaget. Dessa texter behöver sällan uppdateras och kan bl.a. innehålla produkttexter, information om verksamheten eller en beskrivande text på startsidan. Den andra typen av innehåll är dynamiska textsegment d.v.s. delar av sidan som presenterar mer ombytlig information. Allra tydligast blir nog denna typ av innehåll när vi talar om mer nyhetsorienterade sidor, bloggar eller pressrum.

Båda typerna av textsegment spelar en viktig roll i hur du kommunicerar med dina besökare samt hur sökmotorerna uppfattar textinnehållet på din webbplats!

Statiskt innehåll är själva grundstenen

Med ditt fasta textinnehåll etablerar du grunden som din sida ska stå på. Med ett noga genomarbetat och relevant innehåll sätter du själva tonen för din webbplats och riktar sig mot yttersta förståelsen hos mottagaren samt sökmotor. Se till att varje sida har ett adekvat innehåll som ger rätt information beroende på område och del i strukturen. Men samtidigt som det är statiskt innehåll så måste du arbeta för att det ska kommunicera din verksamhet och dess mål på rätt sätt.

Dynamiska textsegment sätter färg på hemsidan

Med dynamiska segment kan du välja att sätta agendan och formen på din webbplats. Ska den vara statiskt eller dynamiskt orienterad? Vilken information bör finnas? Har jag behov av att presentera mycket nyheter? Sätt färg på din webbplats och visa att du har koll på vad som händer inom ditt område genom att uppdatera sidan med ny information. Lär dig hur du blandar dynamiska och statistiska segment för att få den rätta mixen av användarvänlighet, renommé samt förståelse hos mottagaren.

Självklart har vissa sidor behov av att arbeta med mer statiskt orienterat textinnehåll. Men även det behöver givetvis uppdateras när det sker förändringar i branschen eller bland produkter. Det viktigaste är bara att veta om att även om du har fasta texter på sidan så är det bra att uppdatera dem någon gång ibland. Uppdatera när dina mottagare och omgivningen kräver ny information!

En webbplats i ständig förändring

Skapa en sund relation till uppdateringen av din site. Samla inte på dig en massa arbete som sedan behöver göras under en och samma dag. Ta dig tid att undersöka vad som hänt i din bransch och planera in några timmar per sida då du kan jobba med att skapa ett aktuellt textinnehåll. För både dina besökare och sökmotorer som Google gillar fräscht och väl framställt innehåll.

Självklart är alla webbplatser dynamiska om man ser det långsiktigt, du har behov av att uppdatera alla sidor förr eller senare. Se till att hitta rätt variation mellan statiska och dynamiska textsegment för att skapa den bästa användarupplevelsen samt uttrycka din verksamhet på bästa sätt. Presentera nyheter om verksamheten för att påvisa att ni ligger i framkant och se till att grundinnehållet på siten stärker uppfattningen om hela verksamheten samtidigt som det skapar en trygghet för såväl besökare som sökmotor. Låt de båda typerna arbeta tillsammans och stärka varandra. De statiska textsegmenten ger en bra bild av verksamheten samtidigt som mer dynamiska textsegment stärker upp stärker upp
den aktuella informationen.

Hitta rätt utformning för din bransch och verksamhet för att finna ett bra flyt som du kan stå för och som dina kunder tycker om!