Duplicate content – duplicerat innehåll

Vad är duplicate content? På svenska innebär ‘duplicate content’ duplicerat innehåll. Det är ett filter som bland annat Google använder för att plocka bort kopior och mycket likartade sidor ur sökresultatet. Vad man bör känna till är att duplicate content inte är ett straff. Det som i regel händer om två sidor är likadana är […]

Publicerat
Inlägg SEO

Vad är duplicate content?

På svenska innebär ‘duplicate content’ duplicerat innehåll. Det är ett filter som bland annat Google använder för att plocka bort kopior och mycket likartade sidor ur sökresultatet.

Vad man bör känna till är att duplicate content inte är ett straff. Det som i regel händer om två sidor är likadana är att den svagaste filtreras bort. Det är bara i extrema fall som sökmotorerna straffar sidor för det, exempelvis om man medvetet försöker manipulera sökresultatet.

Duplicate content mellan sidor

När man skapar en webbplats är det naturligt att skapa olika sidor, men det finns ändå en risk för duplicerat innehåll om man inte passar sig. Här är några vanliga fällor:

  • Sidan kan hittas under flera olika adresser, med get-variabler:
    • http://www.test.com/index.php?produkt=5&kategori=10
    • http://www.test.com/index.php?kategori=10&produkt=5
  • Sidan kan hittas under flera olika adresser, med och utan www:
    • http://www.test.com/index.html
    • http://test.com/index.html
  • Sidan kan hittas under flera olika adresser, med URL-omskrivning:
    • http://www.test.com/kategori/produkter/
    • http://www.test.com/produkter/
  • Sidan kan hittas under flera olika adresser, med och utan slash
    • http://www.test.com/produkter/
    • http://www.test.com/produkter

I bloggar kan det vara svårt att undvika duplicate content. Det beror på att om man ibland vill posta ett inlägg i två olika kategorier. Dessa två kategorier blir med stor sannorlikhet drabbade av duplicate content, om de innehåller samma poster. Detsamma gäller ettiketter / taggar.

Duplicate content mellan domäner

Att köpa fler domäner kan vara bra, dels för att ingen annan ska köpa dem men också för att kunna inrikta sig på flera språk. I vissa fall kanske man vill ha samma innehåll på två olika domäner. Då finns stor risk för att drabbas av duplicate content. Man bör i det läget istället köra en redirect 301 från den domän som är minst viktig till den viktiga domänen.

Verktyg för att hitta duplicate content

Webmaster tools

Ett bra sätt att kolla om man har duplicate content är att lägga in Webmaster Tools som är Googles egna verktyg. Man får en god överblick över exempelvis duplicerade titlar och meta descriptions.

Copyscape

Ett annat sätt att kontrollera om det finns kopior av webbplatsen på nätet är att köra Copyscape. Den letar upp snarlika sidor och sedan får man själv försöka göra sin egen bedömning.

Hur unviker man duplicate content?

  • Har man en blogg så kan man försöka få ettikett-sidor och kategori-sidor unika.
  • Använd canonical-taggen.
  • Gör redirect 301 (permanent) om du är helt säker på vilken sida som ska gälla.
  • Länka till rätt adress, både med interna och externa länkar.
  • Blockera sidor som inte används, med robots.txt.
  • Se till att det unika innehållet tar upp mycket plats, i jämförelse med de delar som är lika på varje sida. Mycket unikt innehåll helt enkelt.

Slutord

Duplicate content gör att man inte har någon vinning av att skapa kopior av sidor, då de svagaste ändå filtreras bort. Det finns flera olika sätt att undvika problemet och vilket sätt man väljer beror mycket på i vilken situation man befinner sig i.