E-handel når nya rekordnivåer
E-handelns utveckling Området e-handel växer så det knakar, under det andra kvartalet av 2012 var tillväxten hela 13% jämfört med samma period 2011. E-handeln väntas omsätta hela 31,3 miljarder kronor under 2012. Omsättning: Tillväxt: Rekommendationer blir allt viktigare Inför ett köp på nätet anser 41% att vänner och bekantas rekommendationer ofta blir avgörande för ett […]
E-handelns utveckling
Området e-handel växer så det knakar, under det andra kvartalet av 2012 var tillväxten hela 13% jämfört med samma period 2011. E-handeln väntas omsätta hela 31,3 miljarder kronor under 2012.
Omsättning:
Tillväxt:
Rekommendationer blir allt viktigare
Inför ett köp på nätet anser 41% att vänner och bekantas rekommendationer ofta blir avgörande för ett köp. Har man en vän eller bekant som handlat från en webbutik med bra pris och snabb leverans är chansen väldigt stor att det är just den webbutiken man går till för att göra sitt inköp. Varför chansa på en annan butik när man fått information om att just denna var bra?
Inspiration till köp:
Kanaler för marknadsföring
Tittar vi på vilka kanaler i företagens marknadsföring som ger mest hittar vi sökmotoroptimering och sociala medier i topp, tätt följt av nyhetsbrev och sponsrade länkar.
Mobil e-handel
Mobil e-handel spås bli en av de starkaste trenderna för 2013. Idag har 7 av 10 e-handelskonsumenter en smartphone varav 13% har genomfört ett köp via mobilen.
Undersökningar som gjorts hos företag är det idag 17% som uppger att de har en mobilanpassad webbutik medan 33% meddelat att de avser att anpassa webbutiken för den mobila marknaden det kommande året.
Mobilanpassad webbutik
Källa för material och bilder: E-barometern