E-handel: Ta hand om borttagna produkter

3

Publicerad 05 april 2013, 11:04 av Viva Media

E-handel är av många naturliga anledningar den typ av webbplatser som brukar medföra mest barnsjukdomar. Kanske också därför jag publicerar mest artiklar om det. Denna gång ska jag tipsa om en viss typ av produkthantering som majoriteten av ägare till webbutiker garanterat inte tänker så mycket på, i alla fall inte vet den bästa lösningen för, trots att det påverkar SEO.

Ut med det gamla, in med nytt

Lite panikslagen läste jag min mail igår och såg ett meddelande från Google i Webmaster Tools som sa att antalet felsidor (404) ökat betydligt i min webbshop:

Webmaster Tools - antal felsidor ökat

Tanken slog mig att något måste ha havererat i shoppen, men efter närmare kontroll i Webmaster Tools insåg jag att det va ~18 produkter som tagits bort från sortimentet och då gjort att produkt-URL:erna istället genererat 404-sidor.

Ganska normalt att e-handelsajter regelbundet tar bort och lägger till nya produkter i sortimentet. Frågan är bara vad man bör göra med URL:en för en borttagen produkt? Dom flesta som driver e-handel är nog inte medvetna om frågan.

Vad säger Google själva?

Vanligast är kanske att antingen 301-ompeka en gammal produkt-URL till shoppens startsida eller att sätta den som 404. Google har själva skrivit om detta ämne i denna bloggpost.

Mest korrekt och logiskt är kanske att en gammal URL blir 404 och Google säger själva att 404-sidor inte påverkar en sajts organiska synlighet, samt att dom föredrar detta:

 we actually prefer that, when you get rid of a page on your site, you make sure that it returns a proper 404 or 410 response code

Vad är egentligen bäst?

Nackdelen med att sätta en gammal produkt-URL till 404 är att man tappar sidans historik, kraft och eventuella länkar till sig. Om man istället 301-ompekar en gammal produkt-URL till t.ex. startsidan så behåller man allt detta. Om detta säger Google:

If you’re getting rid of that content entirely and don’t have anything on your site that would fill the same user need, then the old URL should return a 404 or 410.

Eftersom att 301 betyder ‘moved permanently‘ är det kanske inte helt logiskt att peka om en borttagen produkt-URL till en startsida eftersom den troligtvis inte är relevant för produktsidans innehåll. Om det däremot finns en snarlik produkt i sortimentet skulle man absolut kunna 301-ompeka URL:en till den sidan. Eller till en relevant kategorisida.

Om låt säga flera hundra gamla produkt-URL:er 301-ompekas till en startsida utan relevans, kan det ge en negativ effekt istället och Google ser det som ett fult trick? Jag vet inte. Vi har däremot gjort detta flera gånger och sett positiva resultat av det. I dessa fall har dock flera av sidorna haft starka länkar till sig, som såklart inte gav effekt när sidorna blev 404.

Annie Cushing har nyligen skrivit en bra artikel om hur man kan identifiera 404 sidor som är värda att ta hand om och peka om.

Produktkyrkogård

Tekniksajten coolstuff (och många fler) har anammat en lösning på detta problem som jag tycker är helt briljant – en produktkyrkogård (sida) där gamla produkter listas. Så fort en produkt tas ut ur sortimentet 301-ompekas produkt-URL:en till produktkyrkogården. 301-ompekningen blir då relevant eftersom innehållet på den gamla sidan återfinns i kyrkogården och besökaren blir dessutom medveten om att produkten tagits bort ur sortimentet.

Jag tippar på att denna lösning är den absolut bästa (som jag känner till) på alla sätt och vis. När detta inlägg blev klart upptäckte jag tyvärr att SEO-bolaget Pineberry nyligen skrivit om just produktkyrkogård i sin blogg, men bra att vi är två som delar samma åsikt 😉

Hur hanterar ni era gamla produktsidor? Har du ett bättre förslag än detta?

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy