E-handeln ökar och fler köp görs i mobilen
E-handeln befinner sig i en stark tillväxtfas där omsättningen på nätet fortsätter att ökar. Under andra kvartalet för 2019 så ökade tillväxten med 13 procent. Hela 70 procent av svenskarna har handlat på webben under Q2, vilket är den högsta siffran hittills visar E-Barometerns senaste undersökning. E-Barometern tar temperaturen på den svenska detaljhandelns utveckling inom […]
E-handeln befinner sig i en stark tillväxtfas där omsättningen på nätet fortsätter att ökar. Under andra kvartalet för 2019 så ökade tillväxten med 13 procent. Hela 70 procent av svenskarna har handlat på webben under Q2, vilket är den högsta siffran hittills visar E-Barometerns senaste undersökning.
E-Barometern tar temperaturen på den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. Informationen som samlats in till E-Barometern kommer från detaljhandelsföretag i augusti 2019, där 220 företag deltog i mätningen. Mätningen genomfördes under perioden 1 augusti–31 augusti 2019.
En tydligt trend är att andelen konsumenter som handlat direkt i mobilen fortsätter att växa, nu 49 procent (av de 70 procent som e-handlat). En tänkbar anledning till det ökade beteendet är att Instagram lanserade sin checkout-funktion i slutet av mars och H&M var ett av företagen som var med vid beta-lanseringen. Den verkar förvisso inte ha fått någon bredare lansering i Sverige ännu, eller någon annanstans i Europa för den delen. Instagram Shopping är det allt fler varumärken som har kommit igång med på allvar under året som gått sedan lanseringen i Norden. Det dröjer nog inte länge innan det bedöms vara en hygienfaktor bland e-handlare. Även Klarna har under det gångna året utvecklat nya checkout-funktioner som möjliggör snabbare köp direkt i mobilen. Vilket gör att en rad tidskrävande trösklar som annars hade hindrat ett köp har eliminerats för konsumenten.
En annan avgörande och kostsam del för e-handlare är returerna. Konsumenterna har alltid föredragit fria returer, men andelen konsumenter som tycker att fria returer är viktigt har faktiskt sjunkit med hela 7 procentenheter jämfört mot samma period 2018, från 86 procent till 79 procent. Så möjligen har konsumenternas förståelse för returlogistikens komplexitet och hållbarhetspåverkan börjat öka.
Dagligvaruhandeln är den kategori som växer mest inom e-handeln med hela 24 procent. Andra starka kategorier är:
- kläder/skor
- skönhet/hälsa
- böcker/media
- hemelektronik
Några insikter från rapporten
– Totalt växer e-handeln under andra kvartalet 2019 med 13 procent.
– 7 av 10 svenskar har e-handlat under Q2 2019 och hälften av dem genomförde ett köp via en mobiltelefon.
– Dagligvaruhandeln på nätet växer mest med 24 procent.
– 69 procent av e-handelsföretagen erbjuder inte fria returer.
– Färre svenskar uppger att de köpt kläder och skor från utlandet jämfört med Q2 2018.
För er som vill läsa rapporten i sin helhet går den att ladda ner här