Ett modernt och effektivt marknadsföringssätt

Detta är en blogg för dig som är intresserad av ett modernt och effektivt marknadsföringssätt. Sponsrade länkar Med Sponsrade länkar når Du potentiella kunder vid precis rätt tidpunkt; när de aktivt söker efter tjänster eller produkter som är relaterade till Ditt företag eller bransch. Det som främst är det unika med denna form av annonsering […]

Publicerat
Inlägg SEM

Detta är en blogg för dig som är intresserad av ett modernt och effektivt marknadsföringssätt.

Sponsrade länkar

Med Sponsrade länkar når Du potentiella kunder vid precis rätt tidpunkt; när de aktivt söker efter tjänster eller produkter som är relaterade till Ditt företag eller bransch. Det som främst är det unika med denna form av annonsering är att Du betalar när någon är så pass intresserad av Din tjänst eller produkt att de väljer att klicka på annonsen för att komma vidare till Din webbsida. Sponsrade länkar även kallat PPC (pay-per-click) är ett effektivt sätt att annonsera oavsett vilken bransch Du befinner Dig i.

Kundcase

För att visa hur slagkraftigt detta media är har jag valt ut två stycken kundcase som jag själv har varit med och arbetat på och som har lyckats väldigt bra. Dessa två företag befinner sig i helt skilda branscher, situationer och har väldigt skilda syften och mål med sin marknadsföring.

Företag A

Företag A verkar inom en nischad verkstadsbransch vars produkt efterfrågas av andra företag och personer med specifik kunskap om den. Företagets potentiella kunder använder väldigt exakta ord och ett branschspecifikt språk när de söker. Företag A vill ha en markandsföringskampanj som täcker hela Sverige globalt då kunderna känner till deras produkter och då de enbart finns ett fåtal ord som stämmer överrens med termer inom branschen. Företaget har även behov av att installera tidsspecifika visningar på sina annonser. Detta på grund av att deras kunder enbart söker under arbetsveckan måndag-fredag, mellan 8-17. På detta sätt får Företag A mer nytta av sin budget. Med hjälp av sponsrade länkar kan företaget positionera sig högt och alltid synas när kunder i norraste Norrland eller i sydligaste Skåne söker efter de specifika produkterna. Sponsrade länkar blir därför välsatsade pengar eftersom företaget syns varje gång någon söker på de sökbegrepp som man med sökordsverktyget valt ut och under de tidpunkter på dygnet som är relevanta. Tack vare de sponsrade länkarna har det nischade företaget alltså möjligheter att synas till potentiella kunder i hela Sverige med ett fåtal sökord och samtidigt finnas med en hög position på söknätverket.

Företag B

Företag B är ett catering företag som på grund av den höga konkurrensen lätt försvinner i mängden. Företaget levererar enbart inom en viss region och det är därför oväsentligt att de sponsrade länkarna ska synas på en global nivå. Detta hade enbart inneburit onödiga klick kostnader som ändå inte kunnat leda till kunder. I detta fall är det därför viktigt att Företag B har regionala inställningar på sina sponsrade länkar för att enbart synas mot personer som befinner sig i den landsdel där företaget driver sin verksamhet. Detta innebär givetvis att de minskar antalet visningar gentemot antalet sök och att de enbart syns när det är relevant och kan leda till konvertering. Inom catering branschen finns det mycket breda ord och fraser som skulle kunna relatera till företaget, men breda ord leder inte till rätt kunder. Till skillnad från Företag A där kunderna känner till de branschspecifika orden finns det väldigt mycket olika variationer på ordet ’mat’ t.ex. lyxmat, hämtmat etc. som ger otroligt mycket sökningar. Företag B måste alltså skära ner på antalet sökningar så att det bara når de relevanta kunderna. Det är viktigt att komma ihåg att desto fler sökord du har desto fortare kan din budget gå åt. Det är därför viktigare att man har relevanta sökord (kvalitet) som driver in rätt trafik hellre än kvantitet.

Oavsett vilket verksamhetsområde du verkar inom kan Adwords inställningar och utformningen av sponsrade länkar anpassas för att effektivisera olika marknadsföringsbehov.