Ett sätt för företag att använda sociala medier

Oftast skriver jag om teknisk SEO, men den här gången tänkte jag skriva om sociala medier. När jag i helgen registrerade mig på Binero 2.0 upptäckte jag att de använder sociala medier på ett ganska genialt sätt. Orderbekräftelsen – behöver inte vara en återvändsgränd När man registrerat sig på en tjänst på internet, kommer man […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Oftast skriver jag om teknisk SEO, men den här gången tänkte jag skriva om sociala medier. När jag i helgen registrerade mig på Binero 2.0 upptäckte jag att de använder sociala medier på ett ganska genialt sätt.

Orderbekräftelsen – behöver inte vara en återvändsgränd

När man registrerat sig på en tjänst på internet, kommer man i regel till en bekräftelse-sida. Det leder oftast till att man får stänga sidan, eller gå tillbaka till företagets startsida.

I fallet med Binero låg där istället en länk till Twitter. Till en början tyckte jag det var ett märkligt ställe att lägga en Twitter-länk på men det visade sig vara riktigt smart.

Twitter-meddelandet redan färdigskrivet

Jag klickade på Twitter-länken som bar med sig texten ‘Woho! Jag blev just kund hos @Binero 2.0’.  Jag tyckte deras förslag på Twitter-meddelande var bra så jag publicerade det utan att göra några ändringar. Det är ett enkelt sätt för Binero att sprida goodwill om sin produkt.

Efter ett tag fick jag ett mail där det stod att de följer mig på Twitter. Det är ett bra sätt för dem att följa sina kunder, men framför ett bra sätt att visa att också de har ett Twitter-flöde.

Goodwill sprider sig vidare

Då jag har mitt Twitter-konto kopplat till mitt Facebook-konto fick alla mina kontakter möjlighet att se det jag just twittrat om. Jag fick både kommentarer och ‘Gilla’-röster, vilket bevisar att folk har läst det jag Twittrat om. Facebook och annan vidare spridning är ytterligare en goodwill-effekt som Binero får, av det som från början bara var ett Twitter-inlägg.

Slutord

Att utnyttja de sociala medierna på rätt sätt kan ge enormt mycket. Att hålla sig borta från de sociala medierna kan ge motsatt effekt. Då jag twittrat om Bineros tjänst spred sig budskapet vidare till 100-tals personer, både genom Twitter och Facebook.

Det behöver inte vara svårt att använda de sociala medierna. Det kan räcka långt med att sätta en Twitter-knapp på rätt ställe.

Vet du någon webbplats som använder sociala medier på ett bra sätt, lämna gärna en kommentar!