Experimentell blogg
Malmö Opera har valt ett mycket ovanligt sätt att marknadsföra sig. Genom en blogg har de valt att beskriva handlingen i operan Vanessa som just nu spelas på Malmö Operan. Bloggen är ett experiment och ett sätt att våga göra nya saker för att nå en ny målgrupp, säger Thomas Wickell, marknadschef på Malmö Opera […]
Malmö Opera har valt ett mycket ovanligt sätt att marknadsföra sig. Genom en blogg har de valt att beskriva handlingen i operan Vanessa som just nu spelas på Malmö Operan. Bloggen är ett experiment och ett sätt att våga göra nya saker för att nå en ny målgrupp, säger Thomas Wickell, marknadschef på Malmö Opera till Dagens Media.
Upptäcksfärd i de sociala medierna
Bloggen var både välläst, vällänkad och själv måste jag säga att jag vill ge bloggen stående ovationer då den även var otroligt välskriven. Trots att det hela var fejk var den verkligen genuin, skriven precis som en riktig blogg helt enkelt. Malmö Opera har helt klart använt sig av ett otroligt spännande och fräsch sätt för att nå ut med sin kommunikation i sociala medier. Till en helt ny målgrupp. Jag vill vara med om fler sådana här spännande upptäcksfärder i de sociala medierna!
Avslöjandet
Allting avslöjades av Sedir Ajeenah tillsammans med Johan Strömgren när de jämförde ett av blogginläggen med en text på operans hemsida. Avslöjandet var en stor besvikelse för många läsare och följden blev att kommentarerna haglade in. Allt ifrån läsare som bönar och ber om att ’Black Ascot’ ska fortsätta skriva till läsare som hyllar själva skrivandet. Helt klart lyckat om ni frågar mig!