Experter säger sitt om sökmotoroptimering 2011

2

Publicerad 11 januari 2011, 09:01 av Viva Media

Flertalet experter har sagt sina teser om vad som händer 2011 kring sökmarknadsföring. Följande sammanställning ger dig en överblick om vad som sägs i SEO-branschen.

Spam lönar sig

Först ut kommer Magnus Bråth (sökmotorexpert på Pineberry) som i ett tidigt stadium skrev sin artikel Topp 5 trender inom sökmotoroptimering. Med den uppmärksammade första punkt ”Spam lönar sig” som de flesta i branschen har konstaterat ponerar Magnus att spam i sin form kommer nå sin peak under 2011. Men Google kommer ”slå till rejält och städa sitt sökresultat”.

Utöver det kommer det dyka upp myter flertalet gånger om. Så fort Matt Cutts har öppnat munnen på en konferens med något luddigt svar eller påstående. Så är det helt plötsligt fakta som nya seo-experter sprider ut som en ren och skär självklarhet. Men tro för guds skull inte på allt.

Mobilsök möter gammaldags sök

Christoffer Brugge (CRM/ Customer relationship manager på Search Integration) rekommenderade Chris Maples artikel som går in djupare på just mobilsök där han i sin artikel ”UK Predictions for Online Advertising in 2011” skriver:

Under 2011 måste marknadsförare ha förståelse för att konsumenter har tillgång till sökmotorer via sina mobiltelefoner. Häri verbaliserar målgruppen på ett annat sätt med andra nyckelord, och förväntar sig därmed ett annat resultat än den på ”datorn”. Det ger plats för ”platsbaserad marknadsföring. (ej citerat, fritt översatt).

Realtids Branding

Magnus Brynestam på Webbstrategerna skriver i en av sina 11 punkter bland annat om Realtids Branding. Det hela handlar om att social påverkan kommer bli ett av 2011 års viktigaste marknadsföringsbegrepp.

Sociala Medier 2011

Är inget som kommer bli mindre under 2011, då fler använder sociala medier för att vara med där diskussionen äger rum och för sin synlighet i sökmotorer.

Starr Hall tipsar på Entrepreneur.com om ett par trender som företagare bör se över lite mer inför det nya året. Det finns nya videoplattformar som Vimeo som är mer företagsinriktad. Med ”fetare” bredband 4G kan man göra kampanjer som kräver större bandbredd. Gratisplattformar som WordPress för bloggar och kampanjsajter har sina fördelar i och med sin enkelhet, insticksprogram (exempelvis Scribe för sökmotoroptimering) och det går fort att realisera en färdig sajt.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy