Få bättre beslutsunderlag med Custom Variables!
2011 är här och julskinkan ska bantas bort. Förhoppningsvis har nyårslöftena hållit så här långt och besöksstatistiken på våra hemsidor har så sakteliga börjat återgå till vad vi brukar kalla för normalt efter mellandagarna. Ett av mina nyårslöften är att bidra till mer insikt i Google Analytis och hade tänkt sparka igång det nya året […]
2011 är här och julskinkan ska bantas bort. Förhoppningsvis har nyårslöftena hållit så här långt och besöksstatistiken på våra hemsidor har så sakteliga börjat återgå till vad vi brukar kalla för normalt efter mellandagarna. Ett av mina nyårslöften är att bidra till mer insikt i Google Analytis och hade tänkt sparka igång det nya året med en fördjupning inom något som kallas Custom Variables.
Custom Variables ger oss svar
I korthet kan man beskriva Custom Variables som ett verktyg för att plocka ut mer information om besökaren som vi annars inte hade fått veta. Trackingkoden som du implementerar på din hemsida ger i sitt grundutförande en hel del information om besökaren, som t.ex. om de är nya eller återkommande, vilka trafikkällor de kommit ifrån, vilka sidor de besökt osv.
I många fall ställer vi dock frågor som inte kan besvaras genom att bara implementera trackingkoden på alla sidor. I dessa fall kan vi ta hjälp utav Custom Variables!
Säg t.ex. att vi vill gruppera alla besökare som någon gång genomfört ett köp på vår hemsida. Genom Custom Variables kan vi sätta en ’etikett’ på dessa som är kvar när de återvänder till hemsidan. Vi kan även sätta etiketter för olika delar av hemsidan som besöks eller särskilda aktiviteter om utförs.
Olika nivåer av etiketter
Etiketterna som sätts på besökarna kan göras i olika dimensioner beroende på vilka frågor man vill besvara och de kan även kombineras för att svara på mer komplexa frågeställningar. De tre dimensionerna som vi har att jobba med är besökar-nivå, session-nivå eller sid-nivå.
Med de variabler jag beskrivit ovan skulle man t.ex. kunna svara på frågan; hur navigerar återvändande kunder i åldersgruppen 20-35 på min hemsida och i vilken utsträckning handlar de igen?
Är detta relevant för er verksamhet? Som ni säkert förstår så är möjligheterna med detta i det närmaste oändliga. Den centrala frågan måste dock alltid vara; Vad vill vi veta, och vad har jag för nytta utav att veta det?
Förhoppningsvis har jag öppnat dina ögon för vad Custom Variables är och hur man kan använda sig utav det.
Vill du veta mer om hur man går tillväga för att implementera detta på din hemsida eller få mer inspiration om användningsområden så kan jag rekommendera följande källor:
Googles hjälpavsnitt om Custom Variables
Webinar som beskriver Custom Variables i detalj
Lunametrics skriver om hur Custom Variables är uppbyggt
Du kanske redan använder Custom Variables? Dela gärna med dig av erfarenheter och idéer i en kommentar!