Alla har väl någon gång försökt lägga upp en post, sprida en artikel eller skriva ett insiktsfullt inlägg på Facebook med ambitionen att få en viss respons. Vissa av dessa insatser lyckas naturligtvis, men en majoritet av dem misslyckas. Vad är det då som går fel? Ja, det finns bara ett sätt att berätta det; genom att ge dig ett exempel med någon som gjort rätt!
Historien jag tänkt berätta bygger på hur en liten by besegrade alla odds och blev större än flera världsmetropoler, allt med hjälp av Facebook. Själva inspirationen till denna berättelse kommer från Facebook Studio som har tagit fram och presenterat de mest lyckade kampanjerna på Facebook under 2013.
Obermutten – En liten världsmetropol
Obermutten är ett litet samhälle i de Schweiziska alperna med 78 invånare där det mesta kretsar kring stadens hotell. Likt många andra småbyar i alperna har i stort sett ingen hört talas om Obermutten, fram tills de valde att lansera sin Facebooksida. I samband med aktiveringen gick byn Borgmästare ut och lovade att varje ny medlem av sidan skulle få sin egen plats på byns lilla anslagstavla. Förfrågningar från människor över hela världen började strömma in och tavlan var snart fylld av nya medlemmar, så vad gör man då? Man vänder sig helt enkelt till det utrymme man har, snart var väggarna på husen, hotellet och byns lilla kyrka fylld med bilder av dess nya ’invånare’.
De fasta invånarna i Obermutten såg till att svara på frågor och hålla sidan levande. Detta gjorde att 4 av 5 fans var aktiva på sidan, vilket var en högre andel än t.ex. Lady Gaga och Coca Cola. På bara några veckor får man fans från hela jorden och blir större än stora städer som Helsingfors och Florens.
Berättelsen om den lilla byn får viral spridning och beskrivs i artiklar, magasin och TV-program. Uppemot 60 miljoner människor läser eller hör talas om Obermutten på ett eller annat sätt. Trafiken till byns turist-webbplats ökar med mer än 250 %, vilket givetvis givit ett ordentligt påslag för byns turistnäring.
Men vad var det då som man gjorde så bra? Varför hände det med just denna lilla by?
Unika kampanjer ger god respons
Vad var det som skiljde lilla Obermutten från andra städer i världen. Det finns givetvis Facebooksidor för miljontals små samhällen världen över, men ingen av dem har lyckats så bra som den lilla Schweiziska alpbyn.
För det första så erbjöd man något unikt. Om du blir en av oss så kommer vi ge något tillbaka. Oavsett hur många fans vi får kommer du få en personlig behandling och en egen plats i byn.
När sedan trycket blev stort såg man till att involvera hela staden i kampanjen. Alla visade god gemenskap och välkomnade de nya ’invånarna’ genom att ge dem en plats på sin egen husvägg.
Under hela kampanjens gång drog man nytta av de styrkor som uppenbara sig i ett litet samhälle. Man kanske inte är störst, men tillsammans kan vi i alla fall utmana jättarna på vissa områden. Invånarna i Obermuttens insats var väldigt stor, men samtidigt väldigt liten sett till den avkastning man fick, för att inte tala om alla nya vänner man fick.
Vad kan du lära dig av detta?
Begrunda det lilla samhällets insatser och se vad de åstadkom genom att komma samman och arbeta mot ett gemensamt mål. Se på hur de nyttjade sina unika värden. Lägg märke till den styrka en unik kampanj har så länge man är villig att vara personlig med sin kommunikation och visa god aktivitet.
Se till din verksamhet. Vad är dina styrkor och vad kan du erbjuda som är unikt. se till att hålla kontakten med dina intressenter och vinns marknaden. Kanske kommer du inte lyckas lika bra som invånarna i Obermutten, men jag hoppas att det ger dig en insikt i de möjligheter som finns i sociala medier, om man bara sätter ett tydligt mål och är villig att jobba mot det, tillsammans.
Läs mer om Obermuttens Facebook-kampanj och personerna bakom den.