Få mer trafik från Google med rätt descriptiontext

Har du tänkt på vad som står i Googles organiska sökfält när du genomför en sökning? Nej, just det! Jag pratar dagligen med kunder som fokuserar på position och trafik men väldigt ofta glömmer man bort det synliga budskapet. När du genomför en sökning så presenterar Google dels Titletagg och under denna återfinns Descriptiontaggen. Dessa […]

Publicerat
Inlägg SEO

Har du tänkt på vad som står i Googles organiska sökfält när du genomför en sökning? Nej, just det! Jag pratar dagligen med kunder som fokuserar på position och trafik men väldigt ofta glömmer man bort det synliga budskapet. När du genomför en sökning så presenterar Google dels Titletagg och under denna återfinns Descriptiontaggen. Dessa två fält är dina enda möjligheter till att påverka en informationssökare till att välja just din hemsida och erbjudande.  Fel utformning av budskap minskar således chansen att få det så hett eftertraktade besöket och kanske det värsta av allt, intressenten kanske går till din konkurrent.

Den effektiva descriptiontaggen

Självklart har du möjlighet att designa din descriptiontagg precis som du vill, dock maximalt 250 tecken sedan klipper Google automatiskt av texten. Om du inte definierar din descriptiontagg kommer Google självmant plocka texter från den aktuella hemsidan. Detta kan självklart bli galet! Som jag påpekade tidigare, du har bara några sekunder på dig att attrahera en intressent från den organiska listan och då måste varje liten detalj i utformningen vara exakt.

Så tänk på följande när du ska skriva din descriptiontext

  • Maximalt 250 tecken
  • Vad skriver din konkurrenter i sina texter. Finns det ett bättra budskap som kan förmedlas?
  • Lyft fram aktuella erbjudanden ’Just nu, köp 2 par och få det billigaste paret på köpet!’
  • Säkerställ att dina sökbegrepp med synonymer finns med i texterna
  • Säkerställ att Titletaggen och Descriptiontexten jobbar med varandra eftersom Google alltid fetmarkerar sökbegreppen i båda dessa fält
  • Skriv med en uppmaning ’Välkommen in att fynda hos oss!’
  • Lyft fram varumärken som hjälper kunden att känna igen ditt utbud ’Nu ny vårkollektion från Björn Borg och Frank Daddy

Som du kan se så är det mer arbete bakom en bra descriptiontext än vad man först kan tro. En sak är dock säker, bra utformad ökar den möjligheten till mer trafik och viktigast av allt RÄTT TRAFIK!

Lycka till!