Få tag på Google fysiskt

3

Publicerad 03 maj 2011, 08:05 av Viva Media

Är lättare sagt än gjort, eftersom du inte får tag på Google fysiskt via ett telefonnummer idyl. Du kontakter inte Google, Google kontaktar dig.

Däremot så har Google ‘hjälpartiklar’ eller snarare ett bibliotek och ett diskussionsforum där du kan hitta svar på dina frågor. Det finns faktiskt mer hjälp än vad många tror. Det gäller att ta sig tiden att ‘Googla’ och hitta information i biblioteket.

Google Adwords och Google Analytics support

Med hjälp av en enkel sökning på Google finns det support för exempelvis Google Adwords [länk]. Häri kan du få reda på grunder för hur man tar sig vidare allt från att skapa ett Adwordskonto till hur man administrerar en adwordskampanj. I sökrutan kan du naturligtvis ställa din fråga och jag rekommenderar verkligen att Ni ser filmer som Google har i sitt ‘Online classroom’ [länk]. Google kunde naturligtivs göra kvalitén lite bättre på filmerna, men jag förmodar att det blir bättring på det framgent.

Via filmer får ni en överblick i vad det handlar om för att skapa ett konto, lägga upp en kampanj och synka adwordskontot med sitt Google Analytics konto. Jag hade stor nytta av hjälpforumet när jag var helt ny i branschen.

Google Adwords support

Google Analtyics har mer eller mindre samma modell i sin supportsida [länk] där du kan få hjälp med grundläggande parametrar för analysverktyget Google Analtyics.

Google Analytics support

Skicka anmälan om klagomål

När man behöver ytterligare hjälp som kan vara mer av kritisk karaktär i verksamheten finns det formulär att nyttja för att meddela Google att något inte står helt rätt till. Ett exempel kan vara om ditt varumärke nyttjas på fel sätt genom att en konkurrent annonserar på ditt namn via Google Adwords. Då finns det tyvärr inget telefonnummer till Google.

Däremot har du Google Adwords Trademark Complaint Forum [Länk] som ‘kontaktsida’ till Google. Det är bara att fylla i de toma rutorna. Tyvärr har jag erfarenhet av att du inte får något meddelande när Google har utfört någon sorts handling mot den som utnyttjar ditt varumärke på felaktigt sätt. Du får däremot ett meddelande att de har mottagit ditt ärende.

Det kan kännas smått hopplöst att ett sådant stort företag som Google inte gör sig lättare tillgänglig mot sina användare. Men det är så Google fungerar och det är bara att anpassa sig efter det. Viss vägledning ger Google via partners då Google hänvisar till X antal företag som de har godkänt att konsultera i exempelvis Google Adwords och i Google Analytics.

Emblemen som ges ut av Google idag ser ut som följande, via sidan kan du klicka på respektive emblem för att hitta vilka företag som är certifierade partners):

Google Emblem

Mer om tekniska detaljer som Webbutveckling och marknadsföring

Google har en avdelning som heter ‘Verktyg för webbansvariga’ [Länk]. Häri kan vi alla hitta en hel del intressant information exempelvis hur man ska bygga sin hemsida [Länk] (något sånär). En hjälpartikel som är uttömmande och bra från google är exempelvis guiden [Länk] som handlar om optimeringsprogram för sökmotorer som är väl värd att läsa igenom.

Har du fler frågor eller funderingar alternativt exempel på hur man får bra hjälp från Google kommentera gärna nedan.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy