Facebook ändrar spelplanen – igen!
Igår lanserade Facebook tidslinjen för företagssidor, vilket är den största förändringen för företagssidor i Facebooks historia. Tidslinjen är idag aktiverad på samtliga sidor och som sidadministratör kan man välja att publicera sin tidslinje redan nu eller vänta till den 30:e mars då tidslinjen automatiskt publiceras. I detta blogginlägg tänkte jag gå igenom tidslinjen och hur […]
Igår lanserade Facebook tidslinjen för företagssidor, vilket är den största förändringen för företagssidor i Facebooks historia.
Tidslinjen är idag aktiverad på samtliga sidor och som sidadministratör kan man välja att publicera sin tidslinje redan nu eller vänta till den 30:e mars då tidslinjen automatiskt publiceras.
I detta blogginlägg tänkte jag gå igenom tidslinjen och hur man som företag kan utnyttja tidslinjens alla funktioner.
Varför lanserar Facebook tidslinjen för företagssidor?
Ett av Facebooks motton är ”Move fast and break things”. Med detta motto menar man att man ska vara i framkant i sin bransch och hela tiden lansera nya spännande funktioner och lösningar och man ska inte vara rädd för att ta sönder något på vägen.
Detta motto visar man att man lever efter då man nu skrotar den gamla designen för företagssidor och ersätter denna med tidslinjen.
Tidslinjen har sedan September 2011 varit tillgänglig för alla privatpersoner och i början av 2012 lanserade man också en ny design för gruppsidor.
Att tidslinjen skulle komma för företagssidor visste vi, men att den skulle komma så snabbt och utan förvarning var ingen beredd på.
Tidslinjen öppnar upp för flera möjligheter jämfört med den gamla siddesignen och det är därför helt logiskt att alla företagssidor nu också får ta del av tidslinjen.
Vad är tidslinjen?
Tidslinjen är Facebooks nya design för sidor och syftet med Tidslinjen är att ge alla företagare möjligheten att, på ett relevant och intressant sätt, visa upp sitt företag.
Den nya designen innebär att hela er sida på Facebook blir en tidslinje och allt innehåll organiseras i ordning, sorterat efter datum. Ni har nu mer möjlighet att visa upp hela ert företags historia, från den dag företaget startades, med hjälp av bilder, meddelanden, händelser mm.
När ni har fått tidslinjen till er företagssida har Facebook redan lagt till en del information. Facebook har organiserat alla era statusmeddelande och inlägg sorterade efter datum och man har också lagt till information om när ni gick med i Facebook. För företag som lagt till information om när de startade så finns även denna information med, längst ner på tidslinjen.
För att navigera genom er tidslinje kan man scrolla ner längst sidan men man kan också använda sig av datummenyn som finns i högerpanelen av tidslinjen (1). Via datummenyn kan man enkelt navigera sig till ett visst år eller en viss månad i företagets historia.
I tidslinjen har man också flyttat Gilla-knappen (2) som man nu hittar till vänster under omslagsfotot på alla tidslinjer. Man har också minimerat en del funktionalitet och placerat funktioner såsom Anmäl sida, Dela, Sluta gilla, Skicka feedback m.fl. till kugghjulet som ni ser bredvid Gilla-knappen.
Alla flikar som man hade i den gamla designen är nu flyttade till en meny som är lokaliserad under omslagsfotot. Flikarna i denna menyn kan man ändra men som standard finner vi Foton, Gillar, Filmklipp och Evenemang. Om man har en välkomstflik (eller andra applikationer) finner man dessa bland de fyra första flikarna.
Men har man fler än fyra flikar får man expandera denna meny för att se alla applikationer. Man kan också lägga till flikar som favoriter, vilket gör att de syns bland de fyra första.
Ens företags Om-information får, i och med tidslinjen, också ett större fokus. I tidslinjen ser man nämligen Om-informationen direkt under sin profilbild (4) och hur många fans och hur många aktiva fans ens sida har syns här också.
Administratörspanelen
Som sidadministratör får man längst upp på sin tidslinje tillgång till en administratörspanel. Här ser man de senaste händelserna, nya gilla-markeringar, den senaste statistiken samt om sidan fått några privata meddelanden.
Sidor kan nu nämligen också ta emot meddelanden och svara på dessa meddelanden.
I administratörspanelen blir det nu mer enkelt att snabbt navigera till det som är intressant.
Omslagsfotot
Det första man ser när man besöker en tidslinje är det stora omslagsfotot.
Omslagsfotot är ett 851px brett och 351px högt foto som placeras längst upp i tidslinjen.
Vill man byta omslagsfoto för man muspekaren över omslagsfotot och klickar på Ändra omslagsbild.
Dessvärre finns det ett regelverk för vad för information man får ha i sitt omslagsfoto.
- Prisuppgifter eller köp-information såsom ”40% rabatt” osv får inte finnas med i bilden.
- Kontaktuppgifter såsom webbadress, epost osv får inte finnas med i bilden.
- Uppmaningar till att gilla eller dela Facebooksidan får inte finnas med i bilden.
Det finns många företag som har en genomarbetad strategi bakom sitt omslagsfoto. Som inspiration kan man kolla på Huffington Post, Red Bull, Coca Cola m.fl.
Hur ni uppdaterar er tidslinje
Önskar ni lägga till en viktig händelse på er tidslinje (dagen ni lanserade en ny produkt, skapade ett värdefullt samarbete, fick flera nya kunder mm) kan ni göra detta genom att klicka på Milstolpe i fältet där ni publicerar statusmeddelanden.
Här lägger ni sedan till information om milstolpen, när denna händelse skedde, plats och bild för händelsen om så önskas mm.
Ni kan också välja om ni vill publicera denna händelsen. Publicerar ni händelsen visas den i alla era fans nyhetsflöde.
För varje inlägg som ni redan har publicerat kan ni genomföra en del ändringar om ni så önskar. Ni kan dölja ett inlägg från er tidslinje men ni kan också se till att inlägget får en större visning på er tidslinje.
För din muspekare över inlägget som ni vill redigera och klicka på stjärnan om ni vill göra så att inlägget får en större plats på er tidslinje.
Klickar ni på pennan istället för stjärnan kan ni ändra datum eller lägga till plats till ert inlägg.
Ni har också möjlighet att flytta upp inlägget längst upp er på tidslinje genom att klicka på Lägg överst.
Summering
Detta var en väldigt kort och snabb guide i hur tidslinjen är uppbyggd på Facebook. Tidslinjen är en spännande design och mer information om tidslinjen kommer publiceras här inom kort.
På min andra blogg, Facebookskolan.se, passade jag på att ge företagare fyra tips nu när de ska publicera tidslinjen för deras företagssida.
Mer information kommer men jag ska också passa på att informera om att Facebook igår också lanserade nya annonseringsfunktioner samt en förbättrad version av Facebook Insights. Mer information om detta inom kort.
Har ni några frågor om tidslinjen?